Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Eesti juurtega kunstnik esitles isikunäitusel lõpuaja lahingut

/ Autor: / Rubriik: Uudis / Number:  /


Kunstniku esmakordselt eksponeeritav „Harmagedoon“ sundis end vaatama.  2 x Kätlin Liimets

3. veebruaril avati Tartus Eesti Rahva Muuseumi A-fuajees Eesti juurtega maineka kunstniku Olga Tobrelutsu isikunäitus. Üks kuraatoritest on Erkki Juhandi.

Näituse avamisel ütles Erkki Juhandi, rõhutades sündmuse tähtsust: „Ei mõista siiani, et see näitus on teoks saanud. Oleme tänulikud, et Olga Tobreluts on oma kunstiga, personaalnäitusega Eestis ja veel nii imelises paigas.“ Olga Tobreluts on Eesti juurtega kunstnik, kes on sündinud 1970. aastal Leningradis, kuid elab nüüd Ungaris. Nimi Tobreluts on tema kunstnikunimi oma isapoolse, teda kasvatanud vanaema Tamara Tobrelutsu mälestuseks. Nime võttes ei teadnud ta midagi oma rohkearvulisest suguvõsast Eestis.

Mitmekülgne kunstnik

Olga Tobreluts on rahvusvaheliselt tunnustatud multidistsiplinaarne kunstnik, kes tegeleb maalikunsti, fotograafia, video ja skulptuuriga. Teda peetakse Venemaal digitaalse kunsti valdkonna teerajajaks ja tema loomingut määratleb neoakademism. Tobreluts kuulub Peterburi legendaarsesse kunstirühmitusse Uus Akadeemia. Lisaks videoinstallatsioonile ja varasematele töödele eksponeeritakse isikunäitusel „Uus mütoloogia“ esmakordselt kümneosalist suurmaali „Harmagedoon“ (õli, lõuend), mille mõõtmed on hiiglaslikud 7 m 55 cm x 3 m 50 cm.

Näituse pealkirja „Uus mütoloogia“ avab kunstnik nii: „Müüdiloome on kunstniku üheks põhiliseks eesmärgiks. Kohates argielus igapäevaseid sündmusi, analüüsin ma ja võrdlen juba kujunenud ajaloolisi kujusid, mõeldes välja uusi vorme. Viimasel kümnendil haaras mind ohjeldamatu ja seletamatu energia, mis sünnitas lahingute kujundeid teadvuses. Pinges kehad, pingutusest krambis lihased, ületamatu ületamine. Mulle kangastusid heitlused, surmad, kaotused ja varingud. Miski ei tõotanud tragöödiat, kuid ma ei suutnud lõpetada pinges kehade ja surevate noormeeste maalimist. See oli kui lummus, kui hirmus ja piinav unenägu ning väljapääsuks oli vaid maalimine ja need maalid paraku šokeerisid vaatajat.“


Olga Tobreluts on viimasel kümnendil maalinud palju pinges võitlevaid noori mehi. Ukraina sõja puhkedes leidis ta sellele seletuse. 

Pühendatud Ukraina sõja tragöödiale

Pärast 24. veebruari tragöödiat hakkas kunstnik oma viimase kümnendi loomingut nägema tulevikusündmuste ettekuulutustena. Ukraina sõja toimumise ajal lõi Olga Tobreluts kümnest osast koosneva maali „Harmagedoon“. Sellel peab ta dialoogi Picasso „Guernicaga“ ja Hendrick Goltziuse 1588. aastal tehtud figuuridega. „Harmagedoon“ on pigem piltmõistatus praegu aset leidvast košmaarist ja õudusest ning selle lõpust.

„Pildi pealkiri „Harmagedoon“ viitab ühele konkreetsele paigale, mille leiame Uuest Testamendist Ilmutusraamatu 16. peatükist (Ilm 16:16), kus kirjeldatakse maailmalõpu lahingut. Koht, kus see peaks kunagi toimuma, kannab nime Harmagedoon. Maalil näeme võitlust, allaandmist ja võitu, aga ka sõja mõttetust ja püüdlust rahu poole. Igaühel on võimalus olla loominguline: vaadata, leida, interpreteerida. Kompositsioon on väga tihe, palju on sümboleid. Näha võib ka stiliseeritud tuumalõhkepäid. Maal on pühendatud Ukraina sõja tragöödiale. Loodame rahu Ukrainasse ja kõikjale mujale, kus sõda on,“ kõneles näituse avamisel Erkki Juhandi.

Olga Tobrelutsu töid on eksponeeritud paljudes mainekates muuseumides ja galeriides: Tate Modern Londonis, Moodsa Kunsti Muuseum New Yorgis, Moodsa Kunsti Muuseum Stockholmis jm. Ta on esinenud Veneetsia kunstibiennaalil ja tema töid on omandanud tuntud muuseumid. Tema loomingu kohta on kirjutatud kaks põhjalikku raamatut ja töid on käsitletud paljudes väljaannetes. Näituse kuraatorid on Erkki Juhandi ja Reet Mark. Näitus on avatud 16. aprillini.

Kätlin Liimets