Tehnika arenguga rumalaks ja nõrgaks?
/ Autor: Alar Kilp / Rubriik: Kolumn / Number: 10. juuni 2015 Nr 26 /
Taevakanalite dokumentaalfilmis mainiti kord, et ühes täidetud bensiinipaagis on samas koguses energiat, milleks on suuteline elujõus mees oma terve aasta kestva füüsilise pingutusega. Kui omistame autoga liikumise kiiruse enda töö ja vaeva arvele, siis võime ära unustada, kui suures koguses energiat tänu autole kui tehnilisele abivahendile me seejuures ära kasutame.
Tõenäoliselt olin kaheksa- või üheksa-aastane, kui meie koolis korraldati riviõppused. Lapsed jaotati gruppidesse, iga grupi juht reastas oma seltskonna liikmed, marssis raporteerima valitud kaasõpilase juurde, kes pärast kõikide gruppide raporteerimisi marssis omakorda raporteerima kellelegi õpetajatest. Enne ja pärast raporteerimisi marsiti saali sisse ja saalist välja. Marssimise rütmi seadis trummilööja. Mulle meenub, justkui oleksin mina see trummilööja olnud (või nägin seda unes?).
Samamoodi tundub nüüd uskumatu, kuidas me teismeliste noormeestena saagisime maal vanaema juures kahemehesaega koormatäit palke. Terve töö sai tehtud õige mitme päeva jooksul osalt seetõttu, et ega me päris hommikust õhtuni töötanud, aga ka sellepärast, et töö kulgeski aeglaselt ning füüsilist energiat kulus hullu moodi rohkem, kui kuluks praegu mootorsaega saagides. Toona oli kahemehesaag loomulik nähtus, tänapäeval on see enesestmõistetav vaid Eesti Rahva Muuseumis. Töö ja tulemuse valdkonnas oleks kahemehesaag mõistete vastuolu.
Arvuteid ja nutitelefone ei kasuta me eeskätt mitte füüsilise töö asendajatena, küll aga abivahenditena, millega vähendada ise mõtlemise vaeva. Otstarbekas infotehnoloogia kasutamine on kindlasti paljuski hea ja asendamatu, ent samas aitab infotehnoloogia jääda meil füüsiliselt ka jõuetumaks.
Töö- ja vaba aja arvutitega sisustav mees kaotab paratamatult maskuliinsust, füüsilist energiat ja elujõudu. Hea on, kui ta õhtupoolikul veedab osa ajast ka roosa-kollases kombinesoonis rulluisutades või rattaga sõites. Ent ka siis on tal väga raske hoida oma füüsist samasuguses vormis, nagu hoidsid need, kes kahemehesaega palgikoorma ära saagisid.
Peale füüsilise töö teeb tehnoloogia üha rohkem, kiiremini ja mugavamalt inimese eest ära ka mõttetööd. Kõrgkoolipedagoogikas on üsna selge, et 5–10 aasta pärast ei anta õpilastele enam trükitud õpikuid. Juba praegu ei arvuta inimesed suuri arve ega seosta andmestikke peast ja paberil, vaid kasutavad mõtlemist, et panna seda tegema näiteks Excel, lähitulevikus ei pea õpilased enam ise teadma ja seostama suurt osa nendest teadmistest ja arusaamistest, mida nüüd veel neilt nõutakse.
Miks? Sest peagi on vastav informatsioon ja infokildude vahelised seosed leitavad tehnoloogilistest vahenditest (nutitelefon või tahvelarvuti). Näiteks võib olla, et kui noor inimene tuleb aastal 2020 ülikooli õppima usuteadust ja tema esimeses loengus käsitletakse teemat religioon, siis ta ei pea iseseisvalt lugema õpikupeatükki sellest, mis on religioon.
Kui tekib vajadus kasutada mõiste religioon tähendust, annab digitaalne abivahend talle variandid, milliseid tähendusi ta kasutada saab. Üliõpilase esimene õppetund algab klikist ikoonile «religioon», millest kohe lähtub kümnete harudega ämblikuvõrk. Iga uus klikk avab uue ämblikuvõrgu ning tudeng ei vaja mitte oskust ise tähendusi ja seoseid luua ning mõtestada, vaid oskust kasutada tehnoloogiat nii, et see seadistab tema vajadusest lähtuvalt omavahel kooskõlla sobiva mõiste määratluse, uurimisküsimuse, kasutatava meetodi ja andmestiku ning teoreetilise lähenemise koos linkidega haakuvatele mõistetele ja käsitlustele.
Mingi osa mõttetööst, mida teeb tänane üliõpilane iseseisvalt, teeb siis tema eest tehnika. Kõrgkoolipedagoogika ehk ei muutu nii kiiresti, ent areng toimub just selles suunas ja on pikas perspektiivis vältimatu (lühiajaliselt on võimalik selle omaksvõtmisega viivitada).
See, et tänapäeval ei saeta puid enam kahemehesaega, ei tähenda, nagu nüüd puid ei saetaks või et nende vahendite juures, mis puid tulevikus tükeldavad, ei oleks mõtlevat inimest. Mõttetegevuse valdkonnas väheneb tulevikus vajadus pikkade tekstide lugemise, kirjutamise, ise loomise või teiste loodu iseseisva analüüsimise järele. Tulevikus kasutavad inimesed mõtlemist rohkem selleks, et delegeerida mõttetööd tehnoloogilistele abivahenditele, saada veelgi rohkem tehtud veelgi vähema aja- ja energiakuluga ning kulutada oma mõtteenergiat uutele valdkondadele ja väljakutsetele.
Kui tehnika mõtleb ja töötab meie eest, kas me siis jääme rumalaks ja nõrgemaks? Välistada ei saa kumbagi. Ent mõlemaid saab ka vältida. Tehnikat saab panna otstarbekalt tööle ning väljakutseid, mida ajule esitada, leidub ka tulevikus. Selles mõttes on aju ja ihu sarnased, mõlemad kärbuvad, kui koormust ei saa.
Alar Kilp,
Eesti Kiriku kolumnist