Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Kass sööb kaua hoitu, peni pikalt peetu

/ Autor: / Rubriik: Kolumn / Number:  /

Urmas Viilma kirjutas 12. septembri Eesti Kirikus veebilehest, mis mind seoses oma reklaamikampaaniaga veidi mõ­tisklema pani. Selle reklaam jõudis internetist välja tänaval liikuva inimese silmade ette: reklaamklipid kaubanduskeskuses ning suured plakatid bussipeatustes. Niisugune esindatus tähendab, et sellel ettevõtmisel on hea eelarve (või saadud suurem annetus reklaamimüüjatelt). Kummaline oli näha ostukeskuse teleril jumal.ee reklaami keset teisi ostusoovitusi kui võrdset võrdsete seas. Viimaks veebilehte nähes ei olnud sellele tehniliselt midagi ette heita, veebileht oli meeldiva kujundusega ning seda ei pidanud häbenema.
Päris lai teema on domeeni nimed ja nende sisu, väikese Eesti kristlike domeenide nimekiri on parasjagu lõbus ning täis kurioosumeid. Kunagi oikumeenilist projekti tehes tuli võidelda kompass.ee eest, sest samanimeline rahvusvaheline korporatsioon arvas, et see domeen kuulub temale ja me ei tohiks üldse sellist terminit nagu kompass oma brändina kasutada.
Meil oli entusiasmi ja jäime kindlaks ega loovutanud tugevamale magusat domeeninime, sest see oli meile oluline ja vist «kaaperdasime» ühe suure brändi Eesti domeeni. Meie eesmärk oli hoida hea domeeninimi avatuna inimestele, kes otsivad teavet kristluse kohta, see tundus parasjagu neutraalne ning mitte pealetükkiv. Lootsime suunata inimesed koguduste juurde, aga ei osanud käivitada adekvaatset infovahetust kogudustega. Avatus kahjuks ei toiminud, asusime lõpuks eikellegimaal.
Koguduste viide on ka jumal.ee lehel, kuid praegu on selle sisuks märge “#” ehk siis tühjus ega vii kuhugi. Ma ei tea, kas see on taotlus, kuid tõenäoliselt on lugu palju proosalisem. See ei ole veel valminud, nagu ei ole valminud ka kirik.ee leht, nagu ei ole muutunud eelk.ee enda veebileht. Kogudusi ühendava lehe jaoks said piiritagused toetused või oma entusiasm otsa.
Kaldun olema Urmas Viilmaga sama meelt. Arvan, et selle lehe taotlus ja hetke tegelikkus ei lähe kokku. See jääb pinnapealseks, arvestades kristliku kultuuri sügavust ja kahjuks puudub laiem side olemasolevate kogudustega. Võimalik lahendus oleks koostöö Eesti Kirikute Nõukoguga, kes võiks organiseerida just sellise ülevaatliku portaali «Teeliste kirikute» kõrvale, viimane on muide väga hea algatus, kuid kujunenud valdavalt turismile suunatud projektiks.
Üldkristlik ja kogudusi koondav portaal minu teada puudub. Valitseb killustatus ja üks parim huvigrupi projekti näide on jumal.ee: hea domeeninimi ning tehniline teostus ei pane punastama. Neid projekte saaks muuta siiski sisukamaks, kui tehtaks koos. Niisugust ühist visiooni ei näi olevat, sest pigem ollakse konkurendid kui ühise mõtte teostajad. Kõik tahavad ehitada oma kogudust ja tunda hääbumise asemel jõudsat kasvu. Vaatamata jumal.ee pinnapealsusele teeb MTÜ Agape Eesti head tööd ja kõnealune leht on üks parimaid nende seni tehtuist.
Üks teema on konfessioonidevaheline portaal, kuid tulles oma koduse EELK juurde, ei ole koostöö siingi eriti parem. Ainuüksi kiriku suuruse tõttu oleks ka puhtalt luterliku suunitlusega portaal mõjukas. Kogu info on arvatavasti eelk.ee lehelt leitav, kuid uustulnuka jaoks ei ole see nii köitev kui tänapäeva meedia võimalusi kasutav jumal.ee. EELK leht on informatiivsem ja sügavam, aga see on mõeldud siiski vist juba koguduseinimesele.
Hea oli lugeda, kui Mati Maanas (EK 26.09.2012), lähtudes küll puhtalt kulude kokkuhoiust, rääkis, et ka IT-sektoris otsitakse kirikule ühtseid lahendusi, mis võiksid tulla kokkuvõttes soodsamad. Milles see täpselt seisneb, selgitab aeg, aga suund on positiivne. Igas koguduses ei pruugi olla gümnasisti, kes, tahtes teha jumalariigi tööd, valmistab viisaka kodulehe, mille sisu on viimaks ikkagi vaimuliku kanda ja mis jääb hüüdjaks hääleks. Kui tahetakse üldist esindatust internetis parandada, oleks tarvis ühtset visiooni ja otsust.
Kindlasti on kogudustes häid ideid, kuidas kasutada sotsiaalmeediat hea sõnumi teenistuses. Kui nende elluviimisega venitatakse, siis juhtub, et kiisudel katkeb kannatus ja nad panevad nahka paremad ideed ja domeeninimed. See on rahvaalgatuse häda, tehakse hästi või halvasti, kuid tühimik täidetakse.

 

 

 

 

Jaan Süld,
EELK liige