Juubeldada juubeldamata
/ Autor: Andres Lehestik / Rubriik: Kolumn / Number: 16. september 2020 Nr 34/35 /
Käimasoleva, üleilmselt kirikuid ühendava loodu(s)hoiukuu teema on „Maa juubeliaasta“. Piibli järgi siis 50. aasta, kus põldudel puhata lasti ja võlad andeks anti (3Ms 25). „Juubeliaasta idee tuleneb pühast tarkusest, mille kohaselt peavad ühiskondlik, majanduslik ja ökoloogiline aspekt olema õiglaselt ja jätkusuutlikult tasakaalustatud,“ on kirjas EKNi veebilehel jagatavas juhendis (ekn.ee).
Maa juubeliaasta oleks siis aeg, kus lastakse Maal puhata, taastuda taastuvate ressursside üleekspluateerimisest, piiratakse taastumatute varade kasutamist, suurendatakse taaskasutust, vähendatakse süsinikuheidet ja saastamist, taastatakse ökosüsteemide tasakaalu. Juhend näitab, kuidas viia ellu loodu(s)hoidlikke ettevõtmisi ja kuidas olla palvemeeles. Puhkuse aeg on ka mõtlemise ja mõistmise aeg.
Assisi Franciscus on öelnud: „Kus on puhkust ja mõtiskelu, seal ei ole muret ega eksimist.“ 4. oktoobril tähistataksegi Franciscuse päeva, et lõpetada loodu(s)hoiukuu ja mõtiskleda tema eeskuju üle. Igaühel on võimalus midagi ette võtta, iga tegu loeb. Võta metsa minnes lisaks seenekorvile kaasa kott ja kinnas, et leitud praht ära koristada. Poodi minnes vali vaid vajalikke ja vähema pakendiga tooteid, kodus püüa asjad lõpuni tarbida, mitte raisata. Võimalusel kasvata ise aiasaadusi, pea koduloomigi. Need on nii Jumala kui ka ligimesearmastuse teod.
Harjutamine viib harjumuseni, harjumus kombeni, kommetest tuleneb elulaad, kultuur ja sellele vastav mõtlemine. Loodu(s)hoid pühitseb Jumalat ja pühitseb elu Maa peal. Paulus ütleb: „Lõppeks, vennad, olge rõõmsad! Seadke oma asjad korda, laske endid julgustada, olge üksmeelsed, pidage rahu! Küll siis armastuse ja rahu Jumal on teiega!“ (2Kr 13:11)
Sama kirjakoha 12. lõik aga kõlab: „Tervitage üksteist püha suudlusega! Teid tervitavad kõik pühad!“ Koroonaviiruse leviku ajal mõjub selline üleskutse küll kohatuna. Kuid tarkusena, et inimesed vajavad lähedast suhtlemist, käepigistusi, õlalepatsutusi ja embamisi, on see lõik ajatu. Me oleme sellised.
Kõrvalepõikeks: kui otsustataks rajada Tallinna suur ja kõrgel kunstilisel tasemel Lunastaja kuju, siis oleks see kahtlemata jumalaarmastuse akt. Aga kuhu see paigaldada? Rajades kuju linnalähedasse metsa, ei jääks see kellelegi ette, kuid seda näeksid suhteliselt vähesed. Paneks kuju keset mõnd kitsast kesklinna tänavat? Paljud näeksid, kuid ilmselt neaksid, sest see segaks igapäevast elu. Tekiks viha paigaldajate ja tusk kristluse vastu, evangeelium jääks kuulutamata. Paistab, et kaksikkäsus valitseb Jumala ja ligimesearmastuse vahel tasakaaluline seos.
Nagu looduses, on ka ühiskonnas tasakaal ebapüsiv, säilitamine pingutust nõudev. Tuleb kaaluda tegevuste mõju tasakaalule, nii ruumis kui ajas. Keelud ja käsud peavad olema arusaadavalt põhjendatud, et need tõesti toimiksid soovitud viisil. Paljud tasakaalud on hoomamatult keerulised, seetõttu tuleb toimida ettevaatlikult ja võimalikke probleeme ennetavalt. Sageli ei õnnestu vigu vältida, kuid patt on vigadesse kinni jääda.
Puidu põletamine elektri ja soojuse saamiseks näis hea mõte, sest see asendas fossiilseid kütuseid. Pikal ajateljel olekski kõik nagu õige, sest varem või hiljem puit nagunii laguneb ja CO2 eraldub. Kuid esiteks napib aega, sest 2050. aastaks oleks vaja süsihappegaasi emissiooni olulist vähenemist, kasvav mets on aga enamasti hea süsiniku akumuleerija. Teiseks on metsad maailmas üleraie surve all, ohtu satub jätkusuutlik metsandus, kannatab metsade liigirikkus. Kuskil on mõistlik tasakaal.
Hea soov puidu jt biokütuste põletamisega vähendada fossiilse süsiniku ringlusesse paiskamist võib ise peltsebuliks muutuda, millega saatanat välja aetakse. Kirjakohas, kust see väljend pärit (Mk 3:20–30), ütleb Jeesus muu hulgas: „Ja kui kuningriik on omavahelises riius lõhenenud, siis ei saa see kuningriik püsida. Ja kui pere on omavahelises riius lõhenenud, siis ei saa see pere püsida.“
Nii tuleb küsida, kui soovitakse midagi keelata või kehtestada: kas ei ole see Jeesuse kuju Saiakangis? Hea mõte, mis ei arvesta olukorraga ja saavutab soovitule vastupidise tulemuse. Halvemal juhul on tüli majas ja kuningriigil ots. Tõsi, teinekord ongi vaid halvad valikud ja tuleb leevendada tagajärgi.
Kuidas siis juubeldada juubeldamata? Tänapäevaselt tähendab ju juubel enamasti pidu, kus lauad lookas ja hõisked taevani. Kuid iga pidu saab otsa ja pohmelus ei jää tulemata. Nii ka meie üleoleval suhtumisel keskkonda, Maa ressurssidesse. On vältimatult vajalik olla Looja ja loodu ees alandlik, õppida loodu(s)hoidu, osata hoidmisest rõõmu tunda.
Andres Lehestik,
kolumnist