Kirikuilma enfant terrible? Oh ei, andekas Jumala laulumees
/ Autor: Margit Arndt-Kalju / Rubriik: Portreelood / Number: 9. september 2020 Nr 33 /
Mis oleks parim kingitus muusikateadlasele, lauljale ja heliloojale Eerik Jõksile 50. sünnipäevaks? Kindlasti see, kui vaimulikud ja paljud teisedki avastaksid ainulaadse võimaluse käia iga nädala neljapäeval kell 17.30 Tallinna Kaarli kiriku keldris pühalaulu koolis.
Lauluõpetaja Jõks lubab, et ta paneb IGA pühendunud inimese koguduseliikmest piiskopini aastaga kirikulaulus märgatavaid edusamme tegema, isegi kui hääle omanik on enda arvates täiesti viisipidamatu või halbade laulmisharjumuste kütkes. Järeleproovimist väärt pakkumine!
Tee tööd, siis tuleb ka tunnustus
Sellist „jäärapead“ kui juubilar on lust vaadata ja austust väärib tema vankumatu enesekindlus ajada usus seda asja, mis tundub õige. See eripära pole ka Eesti Vabariigi teaduspreemiate tänavuse konkursi komisjonil kahe silma vahele jäänud: Jõksi töö „Kursiivse kadentsi kasutusvõimaluste avastamine ja rakendamine eestikeelses proosatekstilises kirikulaulus“ on pälvinud väärilist esiletõstmist.
„Ma jõudsin nelja parema hulka. See on minu jaoks umbes sellise kaaluga nagu Oscari nominatsioon – kui sa selle oled saanud, siis on sinu töö n-ö kvaliteedimärgiga. Nii servapealsel alal nagu tänapäeval kirikulaul on see oluline julgustus. Näiteks Thomas-Andreas Põder on olnud kord nominent. Nii et vahetevahel mõni meie ala tegija on ka sees. Sel korral olin see mina,“ heidab ta valgusvihu käesoleva aasta helgele hetkele.
Teadmus tuleb varjule viia
Eesti muusika- ja teatriakadeemia (EMTA) suvetühjades koridorides pühalikult kaikuv laul veab otsija kui suunaviita mööda nurkmisse tuppa, kus on oma kabineti sisse seadnud kaua aega Eesti Kirikute Nõukogus (EKN) töötanud Eerik Jõks, kes nüüd on pea kümme aastat tegutsenud EMTAs, sellest kaks viimast aastat muusikateaduse, interpretatsiooni- ja muusikapedagoogika ning kultuurikorralduse osakonna peakoordinaatorina.
Mis mees sa küll oled, Eerik? Kas värvikas karakter arhimandriit Tihhoni „Mittepühadest pühakutest“? Umberto Eco „Roosi nimest“?
Ise toob ta enda keerukate käändude ja lendudega elukäigu ja ilmavaate ilmestamiseks näite hoopis inglise lastekirjaniku Hugh Loftingu loodud doktor John Dolittle’i seikluste raamatust, kus kõige muu vaimustava hulgas ei muretseta näiteks üldse selle üle, mis keeles part ja siga omavahel räägitud saavad. Aga nad räägivad. Raamatus on õpetlik seik merikajakast. Doktor Dolittle küsib (Eeriku ümberjutustuses): „Aga kuidas te tormiga toime tulete?“ Kajakas ütleb: „Me väga harva satume tormi kätte. Me lendame nii kõrgel, et näeme, kus torm on, ja me hoiame tormist kõrvale. Aga kui ma satun tormi kätte, siis lasen sellel ennast kanda, mitte ei võitle tormile vastu.“ Eerik teab: „Torm lõpeb ju ära. Siis oled küll väsinud ja räsitud, aga kuskil sa ikka kohakese leiad, kus lestad maha paned ja puhkad. Ja siis läheb jälle edasi.“
Ta jätkab: „Minu meelest ei ole praegu mõtet tiibasid murdes võidelda vaimse dekadentsi ja pinnapealsuse tormiga. Kui kogu jõud läheb tormiga võitlemisele, siis ei jõua oma asjaga üldse tegelda. Nendel põlvkondadel, kes kannavad endas süvenemiskultuuri kogemust, lasub kohustus teadmus varjule viia – see on väga tähtis.“
Selleks on kaks võimalust: üks on raamat ja teine pühendunud õpilased. Peab talletama nii kahe- kui paljumõõtmelisse. Paljumõõtmelisust kannavad edasi õpilased. „Sa annad saavutatu edasi. Kas või ühele inimesele. Parem, kui on kaks, aga üks on ka hästi,“ ütleb Eerik ja täpsustab ruttu: „Ma ei ole pessimistlik, ma olen realistlikult optimistlik.“ Kunagi tulevad taas paremad ajad, kõdunemine saab läbi ja algab uus kasv. Selleks on vaja valmistuda.
Emakeelse kirikulaulu uuendaja in spe
Küsimuse peale, mida tulevased põlved võiksid Eerik Jõksi 100. sünniaastapäeval temast meenutada, loodab Eerik: „Sajandal sünniaastapäeval (aga äkki hoopis sünnipäeval!) võetakse „Eesti muusika biograafiline leksikon“, mis on selleks ajaks kindlasti uuenenud – meist kõikidest saab lõik kuskil entsüklopeedias –, ja sealt loetakse, et ma olin eestikeelse kirikulaulu uuendaja. Ja seda siis tähistataksegi. Meenutatakse vast seda, et näitasin eesti keele ainulaadset ilu indogermaani keeledžunglis. See võiks võib-olla olla kõige suurem teene, mis mul professionaalselt on olnud.“
Lisaks pühalaulu koolile kohtab pühalaul tänuväärset vastukaja Muuga Sadama Meremeeste Kodu kabelis, mille ehitamisse on ta ka ise oma käesoojust sisse pannud. Meremehed oskavad lauldud palvet hinnata. Eerik peab vaikselt isegi plaani end vaimuliku teenimise kaudu selle jumalakojaga tihemini siduda. Ordinatsioonist ta enam ei räägi, see rong on ilmselt juba läinud: „Ma kunagi unistasin sellest küll. Aga nüüd ma olen nii palju aastaid vaimulikus töös osalenud ja mul on kujunenud selge roll. Mul on niisugune tunne, et inglid on selle leiva minu jaoks juba armulikult taevast alla toonud. Ma seisan täna institutsionaalsest kirikust suhteliselt kaugel.“
Tallinna Toompea Kaarli koguduse liige sirutab tiivad ja lendab oikumeeniliselt konfessioonide kohal: „Sa võid lehte kirjutada küll: ma olen terve elu – nii kaua kui ma mäletan oma ristiinimeseks olemist – olnud katoliiklane. See tähendab usku ühte terviklikku Kirikusse, mis hõlmab endasse kõik, kes usuvad Päästjasse Kristusesse. Aga ma ei ole mitte kunagi olnud roomakatoliiklane. Konfessionaalselt olen ma ikka luterlane ja hindan seda kõrgelt.“
Eerik peab tähtsaks terviklikkust – seda katoolne mõtteviis tähendabki –, mida tänapäeva ühiskonnas, sh kirikus, paraku napib: „Terviklikkuse põud on süvenemiskultuuri hävinemise kõrval kõige suurem õnnetus. See muusikaline mõtlemine, millega ma tegelen, pärineb just sellest ajast, kui ei tehtud veel vahet roomakatoliiklasel ja protestandil. See pärineb ajast, kui Bütsants oli küll läinud oma teed, aga läänekirik oli veel terviklik.“
Jumal paneb kangekaelsele „tee püsti“
Kas tõesti omadele võõras ja võõrastele ka mitte oma? 1996. aastal Eesti Kirikute Nõukogu (EKN) täitevsekretärina tööd alustanult tegi Eerik Jõks koos toonase EKNi presidendi Einar Soonega tõhusat tööd – organisatsioon sai justkui uuesti loodud.
Eerik meenutab: „Eks ma olin paras tüütus oma uute mõtetega. Olav Pärnamets nimetas seda „pühaks rahutuseks“.“ Tähelepanuväärseim saavutus sellest ajast oli vast 2002. aastal peaminister Siim Kallase ajal allkirjastatud vabariigi valitsuse ja EKNi ühishuvide protokoll, mille kohta enamik arvas, et see ei ole tehtav – võimatu! Teine lausa metsiku intensiivsusega ülesanne oli Jõksil EKNis religioonisotsioloogiliste uuringute kureerimine. See päädis kahe kogumiku väljaandmisega. Neist teine ja viimane oli „Kuhu lähed, Maarjamaa? Quo vadis, Terra Mariana?“. „Ma ei maganud ega söönud, vaid koostasin raamatut päevad ja ööd. Ainult niipalju magasin, et veel elus püsida. Istusime Tiina Sildrega tema juures Mustamäel ja tegime öösel kella kolmeni korrektuuri, siis magasin tunnikese ja siis jälle. See oli meeletu pingutus. Aga raamat sai hea, päris tubli, seal ei ole midagi häbeneda,“ on Eerik rahul ja jätkab kohe sama hingetõmbega: „Siis juhtus imelik asi – kirikute nõukogu kaotas minu ametikoha lihtsalt ära …“
Mõne teise haaraks selline olukord kibestumise püünistesse, kuid Eerik on asjad enda jaoks läbi mõelnud ja võib isegi rahul olla: „Ma usun, et see oli Jumala tahe … Ta pani tee püsti, et nüüd tuleb mujale minna. Praegu olen ma EMTAs üsnagi huvitavas ametis ja muusikaga märksa tihemini seotud kui varem. Jumala arm liigutab mind samm-sammult lähemale tegelema ainult nende asjadega, milles ma võin süvenenult kaasa rääkida. Olen veendunud, et mind juhitakse kindla käega keskenduma ainult emakeelsele pühalaulule. Kõik need, mõnikord üsna ootamatud uste kinnipanemised – ja neid on möödunud ajal olnud üsna mitu – teevad omajagu valu. Mõnede uste sulgumised – eriti just viimasel ajal – on olnud nii valusad, et nendest ei taha veel rääkidagi. Aga ega pahaks panna ei kõlba – kui sa ei kuule Jumala vaikset häält, et püsida oma talentide areaalis, siis pannakse uks kinni ja tee püsti.“
Eeriku kinnitusel andis EKN talle vaimuliku erihariduse. „Algharidus tuli Kaarli kogudusest, kesk- ja kõrgharidus EKNist. See seltskond, kes seal siis koos istus, oli isiksuste poolest rikas ja vaimulikult vägev: Allan Laur, Aarne Kriisk, Olav Pärnamets, Joosep Tammo, Jaan Kiivit juunior, Tiit Salumäe, Peeter Kaldur, Meego Remmel ja paljud teised. Lisaks veel Kuno Pajula ja Rein Õunapuu. Nad kõik lisasid midagi minu vaimsesse seljakotti. No ja muidugi Ruudi Leinus, kellega mind seob aastatepikkune sõprus ja kellelt on olnud nii mõndagi õppida. Kõige tipuks on Einar Soone, ilma kelleta kirikute nõukogu mitte mingil juhul ei oleks täna see, mis ta on. Meie kultuurkonnas on ikka nii, et inspireeriva inimese ümber koondutakse. Ja tema kohe oskas oikumeenilist tööd inspireerida.“
Indigolapsest muusikadoktoriks
Kooliharidusega on olnud keerulisem. „Kõikidest koolidest, mida ma olen alustanud, olen üsna vähesed lõpetanud. Esimene, mille ma päris ausalt sain lõpetatud, oli Limericki ülikooli magistrantuur ja sealt edasi Yorki ülikooli doktorantuur. Aga lastemuusikakool, kaheksa klassi, keskkool, konservatoorium ja mõni kool veel … Kõik jäid mul peaaegu või täiesti pooleli.“
Kindlasti oli Eeriku teataval mässumeelsusel oma osa ka kuulsatel vanaisadel. Siiamaani on jube meenutada: „Mina elasin kogu aeg nende kuulsuse varjus, koolis ma sain pidevalt ainult pahandada. Elmar Etverki pojapoeg – ja matemaatika on vaevu kolm! „Kes su teine vanaisa oli?“ „Rudolf Jõks.“ „Ja siis käitud niimoodi!“ Õudne oli!“ (Matemaatik Elmar Etverk oli peaaegu kõigi tolleaegsete üldhariduskooli matemaatikaõpikute autor või kaasautor; Rudolf Jõks oli laulja ja vokaalpedagoog – toim.)
Kui Eeriku kuldne ema, pianist ja muusikapedagoog Liina Jõks ei oleks poja murdeeas taibanud, et sellest indigolapsest võib siiski asja saada, ei teagi, mis oleks võinud juhtuda. Küllap oli ka emapoolsel vanaemal Salmel selles oma oluline roll. Kuid eelkõige on nüüdne muusikateaduse doktor ja paljude stipendiumite omanik Eerik Jõks just emale väga tänulik: „Ma võiks öelda, et kõik, mis minus on head ja armsat, on ikkagi emast. Ema oli ja on ka igavikus olles ikka veel elupäästev.“ Nüüd on rollid edasi kandunud ja Eerik jälgib koos oma kaasa Kadiga lapsevanemana ise oma kolme tütre arengut. Elu õppetundides on aastatega talle selgeks saanud ristiinimese prioriteetide rida: Jumal, perekond, töö. Kui seda rida rikkuda, siis varem või hiljem läheb inimene rappa. Eerik teab – ta on käinud. Korduvalt.
Margit Arndt-Kalju
Eerik Jõks
Sündinud 12.9.1970 Tallinnas.
Töö
2011–2018 EMTA muusikaloo lektor.
alates 1.9.2018 Eesti muusika- ja teatriakadeemias osakonna peakoordinaator.
2016–2017 EELK peapiiskopi assistent.
1996–2017 Eesti Kirikute Nõukogus.
1994–1996 Kaarli koguduse tütarlastekoori dirigent.
1994–1996 SP Muusikaprojekti noodigraafik.
1990–1991 festivali „Tudengijazz“ mänedžer.
1989–1993 Alfred Karindi nimelise segakoori dirigent.
Haridustee
2011–2014 Eesti muusika- ja teatriakadeemia, järeldoktorantuur.
2004–2010 Yorki ülikool, Suurbritannia; PhD muusikateaduses.
2000–2001 Limericki ülikool, Iirimaa; MA in Chant and Ritula Song.
Tunnustused, stipendiumid
2020 nominatsioon Eesti Vabariigi teaduspreemia konkursil humanitaarteaduste aastapreemia valdkonnas.
2014–2017 riikliku programmi „Eesti keel ja kultuurimälu“ stipendium „Eesti laulupsalter ja pühalaul“.
2012 EELK Teeneteristi III järgu orden.
2005 vabariigi kultuuristipendium.
1999 kaitsejõudude peakaplani tänukiri.
Hobid
Puutöö, kannelde meisterdamine ning kalastamine.