Walckeri orel Kaarli kirikus on jälle korras
/ Autor: Liina Raudvassar / Rubriik: Uudised / Number: 24. oktoober 2018 Nr 43 /
Maailma mastaabis unikaalne Walckeri orel Tallinna Kaarli kirikus on läbinud kapitaalremondi ning 14. oktoobril toimus tänupalvus, kus esiettekandele tuli Toomas Trassi orelisümfoonia.
Teose oli Trass loonud ekstra Kaarli kiriku oreli renoveerimise valmimiseks. Selle esitasid Kaarli koguduse kontsertkoor ja kammerkoor Canorus Piret Aidulo juhatusel. Orelit mängis Toomas Trass. Veel olid teenistusel muusikaliselt kaastegevad Indrek Vau ja Samuel Jalakas (trompet) ning Piret Aidulo (orel). Aidulo sõnul on orelisümfoonia psalmidega nõudlik suurvorm, mis on ettekandjatele paras väljakutse. Kindlasti plaanitakse heliteost ka tulevikus esitada.
Koguduse õp Jaak Aus kinnitab, et orelisümfoonia oli vägev ning demonstreeris hästi korda tehtud pilli võimsust. Tema sõnul võtsid kirikulised teose vastu tormiliste kiiduavaldustega. „Et meie orel on tavalisest hoopis teise kõlaga – kõlab selgemalt ja puhtamalt –, sellest sai aru ka see kirikuline, kelle muusikaline taju ehk kõige peenem ei ole. Terve pill mängis kaasa ning puuduvad või mitte töökorras viled muusikalist kokkukõla enam häirimas ei ole,“ jagab Aus.
„Tööd olid ulatuslikud ja kestsid kaua. On arusaadav, et remont seadis koguduse, eriti aga meie koorid, eriolukorda. Meie elu oli natuke segamini, aga see vaev tasus ennast ära,“ tunnistab koguduse muusikajuht ja peaorganist Piret Aidulo. Ta kinnitab, et pilli renoveerimine on tehtud suure meisterlikkusega. Praeguseni on Kaarli orel suurim Eestis ning unikaalne maailmas kui ainus sellest perioodist tervikuna säilinud Walckeri orel.
Aidulo selgitab, et pill puhastati ning kulunud osad asendati nii vilede sees kui oreli puldis. Et oreli suuremad viled on ülalt avatud, siis oli neisse aastakümnetega kogunenud kenake kogus tolmu. Lisaks tolmule esines ka detailide kulumist ning mitmed viled ei olnud enam töökorras.
Aidulo kinnitab, et orel ei pea nukralt jõude seisma, vaid tema vaimustavad helid kõlavad kirikus läbi nädala. Juba 30 aastat näiteks peetakse igal teisipäeval muusikalist palveõhtut, kus rõhuasetus on just orelimuusikal.
„Rõõm on tõdeda, et lisaks oreli 95. sünnipäevale saab pill korda ka Eesti juubeliaastal, aidates omal moel seda tähtpäeva tähistada ja olles kingituseks meie maale,“ ütles orelimeister Toomas Mäeväli, kelle juhtimisel ajavahemikus 11.1.2016–1.10.2018 ulatuslikke renoveerimistöid tehti.
Oreli remondi maksumuseks kujunes 250 000 eurot. Kogudus käivitas 2013 annetuskampaania „Viled hüüdma“, mille tulemusel koguti 110 200 eurot. Tallinna linn toetas 100 000 euroga ja kultuuriministeerium 35 000 euroga.
Õp Aus on tänulik iga annetuse üle ja rõhutab, et kampaania kestab ning kõik on oodatud oreli heaks oma annetust tegema. „Et tööd saaks planeeritud ajaks valmis ja kõik arved makstud, siis otsustas kogudus oma reservfondist anda 30 000 eurot, aga soovime seda summat tagasi saada, sest see on mõeldud ettetulevate ootamatute kulude katteks.“
Kaarli kiriku orel ehitati 1923. aastal Saksamaal Walcker & Cie vabrikus. See oli noores Eesti Vabariigis esimene esinduslik uus orel, mis pidi avaldama mõju riigi muusikakultuurile. Instrument pidi seetõttu olema suur, kõlavärvikas ja kunstiliselt parimal tasemel.
Liina Raudvassar