Seitse teerada Tallinna Jaani kirikus
/ Autor: Eesti Kirik / Rubriik: Uudised / Number: 20. mai 2009 Nr 21 /
Tallinna Jaani kiriku lõunasaalis on soome tekstiilikunstniku Päikki Priha näitus «Seitse teerada».
Näitus tutvustab kirikutekstiilide kavandamist ja teostamist ideest valmis esemeteni. Tekstiilide sünnilugu avaneb vaatajale kavandite, kanganäidiste, tööproovide, fotode ja ajaleheartiklite kaudu.
Päikki Priha on Helsingi tarbekunstikõrgkooli professor. Tema loomingut on paljudes ühiskondlikes hoonetes. Päikki Priha kavandatud on Sibeliuse Akadeemia, Jyväskylä ülikooli, Joensuu ülikooli ja tarbekunstikõrgkooli rektorite keebid. 1991. aastal kaitses ta doktoritöö teemal «Püha kaunistus: Soome Käsitöö Sõprade kirikutekstiilid aastatel 1904–1950». Kirikutekstiile on Päikki Priha loonud alates 1982. aastast. Käesoleval näitusel on tööd aastatest 2001–2004.
Kirikutekstiilide sünd on keeruline
Kirikutekstiilide loomise protsessi kohta ütleb Päikki Priha, et iga kord on uue töö alustamine keeruline, alati tuleb uuesti alustada nullist. Kirikutekstiilide kavandamine on justkui matk või tee, kus vahel minnakse edasi, siis jälle vales suunas, pöördutakse tagasi ja üritatakse järgmist võimalikku varianti. Mõnikord on tee väga pikk, kestes koguni mitu aastat.
Kirikutekstiilide valmistamisel peab arvestama oma kaastöölistega, koguduse ja selle vaimulikuga, kirikuhoone arhitektuuriga. Iga töö on justkui oma laps, kes tuleb saata maailma ja kellest tuleb suuta lahti lasta.
Ometi viivad mõtted vahel sellele, kuidas sel lapsel laias maailmas läheb. Kunstnikule jääb kirikutekstiili loomisest kavand ja teostajale laekatäis tööproove. Mõned neist katsetustest hakkavad elama oma elu.
Üllatuslikud tehnikad ja kujundus
Eesti vaatajale on näitus üllatuslik. Kui kasutatud materjalid on meile omased (lina, vill, looduslik siid), siis tehnikad ja esemete kujundus erineb suuresti meile harjumuspärasest. Kyyjärvi kiriku valgest linasest kangast tekstiilidele on trükitud ehtsate taimedega liturgilistes värvides ornament. Kirkkonumme kiriku tekstiilide valmistamisel on kasutatud kangamaali ja tikandit.
Kärsamäe sindelkiriku tekstiilid on valminud koostöös kohalike meistritega, need on kootud kohapeal kasvatatud linast ja kaunistatud kiriku kõrvalt jõest korjatud kividega. Kõigi kolme kiriku tekstiilikomplektidesse kuuluvad altari- ja puldikatete kõrval ka karikakatted ja vaimulike rõivad.
Kolm stendi on pühendatud piiskopirõivastele. Oulu piiskopi Samuel Salmi piiskopimantli loomisel on lähteallikaks ülestõusmispühade laul «Me päikene on üles tõusnud» (Virsikirja, 105), Lapimaa loodus ning ristimise arm. Kangaste värvid – valge ja punane – sümboliseerivad puhtust ja armastust.
Tampere piiskopi Juha Pihkala piiskopimantel on inspireeritud juugendstiilis Tampere toomkiriku arhitektuurist ja sisekujundusest. Espoo piiskopi Mikko Heikka piiskopimantlile on tikitud piki Soome lõunarannikut kulgev ajalooline Kuningatee, mida mööda on rännanud piiskopid, linnakodanikud, kunstnikud, sõjamehed.
Eestis tavapärase kirsturaami katte asemel näeb siinsel näitusel siidist ja linasest kangast kirstukatte kavandamise lugu. Esemete kujunduses on kristlike sümbolite kõrval kasutatud palju tikitud ja maalitud sõnu ning tekste.
«Seitse teerada» on esimene soome kirikutekstiili tutvustav näitus Eestis. Eesti kirikutekstiilide loojatele võiks see näitus olla inspiratsiooni allikaks, innustajaks ja julgustajaks. Päikki Priha kaastöölisteks näitusel eksponeeritud kirikutekstiilide valmistamisel olid ateljee juhataja Riitta Ojala ja tekstiilikunstnik Birgitta Mavromichalis.
Näitus on Tallinna Jaani kirikus avatud 27. maini iga päev (v.a esmaspäev) kell 10–17.
Marju Raabe