Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Kiriku perenõustamise algus Kambodžas

/ Autor: / Rubriik: Elu ja Inimesed, Hingehoid / Märksõnad:  / Number:  /

Kolm aastat tagasi lõpetasin 11 aastat kestnud misjoni Eestis ja suundusime perega misjonäridena teenima Kagu-Aasiasse väikesesse Kambodža luterlikku kirikusse. Mind kutsuti koolitama kiriku perenõustajaid, panema kokku koolituskava ja viima läbi kaheaastast koolitusprogrammi.

See teekond on olnud väga huvitav ja õpetlik. Oleme üheskoos koolitatavatega avastanud, kuidas siinses kultuuriruumis saaks paare ja peresid nõustada ning kuidas arendada arusaamist hingehoiust, kristlikust inimkäsitlusest ja dialoogist koguduse juhtimise juures. Kuidas budistlikus ühiskonnas, kus enamik elab maal vaesuses, saaks iga inimene kogeda end Jumala väärtusliku loominguna. Kohalik kirik ongi oma misjoni suunanud just kõige vaesemate hulka, kus harimatutel inimestel on palju pereprobleeme.

Ühiskondlik repressioon ja sõda jätavad maha katkised hinged. Tavaliselt kanduvad haavad kuni seitsmenda põlveni, aga kiriku perenõustamine pakub lootust ja aitab inimestel läbi teadvustamise muuta oma perekondlikke mustreid. Hirmu alt armastuse poole. Kohtumõistmise ja vägivalla alt mõistmise ja empaatia poole. Vabadusse põlvkondlikest taakadest, enda valikute ja iseseisvuse poole. 

Kiriku perenõustaja koolitusprogrammi lõpetas 12 inimest – kuus naist ja kuus meest, neist omakorda seitse on vaimulikud, kes teenivad ka teistes kirikutes. Kõik tundsid aukartust olla oma riigi esimene perenõustajate põlvkond ning alustada tööd riigis, kus teadlikkus ajaloo sündmuste mõjust suhetesse on madal ning tööd tuleb alustada nullist.

Uute kiriku perenõustajate jaoks oli palju uusi avastusi seoses enda peresüsteemiga ning kollektiivse traumeeritusega. Kambodža psühhiaater doktor Chhim Sothery on oma väitekirjas nimetanud kambodžalaste kollektiivset traumat baksbat’iks – murtud julguseks. Sellega kaasneb võimatus kuulda, näha ja rääkida ning hirm tuleviku ees. Hirm mõjutab kõiki inimesi selles ühiskonnas ning kandub ka inimsuhetesse. Hirmust vabanemine on pikk teekond, mida need 12 perenõustajat on nüüdseks alustanud, kandes endas võimsat evangeeliumi: armastuses pole hirmu! 

„Haavatud tervendaja“ on Henry Nouweni loodud mõiste, mis tähendab seda, et meil on Kristuse läbi jõudu silmitsi seista ja vastu minna omaenda minevikule, lapsepõlvele ja kõigele sellele, mida sealt kas oleme või ei ole saanud. Olla hingehoidja või perenõustajana haavatud tervendaja kätkeb endas tõdemust, et me ei pruugi terveks saadagi, aga kui oleme koos Tervendajaga, siis oleme ometi terved. Kambodža perenõustajatega õppisime aktsepteerima ennast ja oma kliente nõnda, et läbi haavade oleme ühendatud nii teiste inimeste kui ka Kristusega. Töötame haavatud maailmas haavata saanud inimestega, kes on samal ajal haavatuna täisväärtuslikud. Kristus ise oli Haavatud Tervendaja ja kohtus inimestega elukriiside lävel. Elu on Kambodža kristlaste jaoks Kristuse järgimine terviklikult, eelkõige elustiili, käitumise ja kogukonna teenimisega. Kuidas teha asju Kristuse moodi, Christ-like, on nende suurim küsimus. Kuidas paigutada ennast nõustajana inimese kõrvale nõnda, et see peegeldaks Jumala armastust ja selles armastuses kogemust iga inimese väärtuslikkusest.

Selle kolme aasta jooksul sain kogeda imeilusaid, aga ka üllatavaid hetki. Näiteks kui läksin esimest korda ühe kohaliku nõustajaga tööle külla ja paariteraapia pidi toimuma inimeste koduõues. Sinna oli lisaks paarile kogunenud hulganisti muud rahvast, sest tegu on ju kogukondliku kultuuriga. Küsisin paari käest, kas neil on mugav kõigi ees rääkida oma intiimseid asju ja kuidas me saame tagada konfidentsiaalsust. „Nad ju teavad niikuinii kõiki meie asju, las osalevad paariteraapias ka,“ oli vastus. Pärast seanssi sain kaasa korvitäie pere kasvatatud konnasid, et nendest õhtusöök valmistada.

Minu jaoks on teekond Kambodža kiriku perenõustajate koolitajana olnud elumuutev. See kannatanud ja tõrjutud kogukond on oma puhta headuse, sõbralikkuse ja sügava empaatiaga muutnud mind paremaks. Elada kolm aastat keskkonnas, kus sinust tuntakse kogu aeg puhast rõõmu ja tänu lihtsalt su olemasolu tõttu, kogeda tingimusteta armastust, ilma et oled midagi selle teenimiseks ära teinud, see aitab jõuda lähemale Kristuse – armu – juurde. Ma olen täiesti veendunud, et Kristus ise liigub vaeste kambodžalaste hulgas ja aitab kohalikel haavatud tervendajatel teha Jumala armastust tuntavaks läbi professionaalse perenõustamise. Ja budistlikus ühiskonnas inimesed suunduvad kirikusse, kus nad kogevad hoolivust elu hoidva misjoni kaudu. Palun eestpalvet Kambodža kiriku perenõustajatele.

Pia Ruotsala

misjonär