Pärnu Eliisabeti kiriku roosorel
/ Autor: Jaanus Torrim / Rubriik: Elu ja Inimesed, Uudised / Märksõnad: Eesti vileorel / Number: 10. november 2021 Nr 44 /
32 registriga barokkoreli ehitas Kriisa Oreliehitus OÜ eesotsas orelimeister Hardo Kriisaga. Prospekti kujundas klaasikunstnik Rait Prääts. Pill pühitseti 2010. aastal.
Nõukogude okupatsioon ei võimaldanud ehitada kirikutesse oreleid, seetõttu seisime 2010. aastal ajaloolise sündmuse ees: valmis suurim Eesti orelimeistri töö ja Eesti kunstniku kavandatud oreliprospekti tervikkompositsioon pärast II maailmasõda. 2007. aastal valmis kunstnik Rait Präätsa tööna kiriku lõunaseina vitraažaken ja 2008. aastal sama autori kujundatud oreliprospekt, mille ehitas Kriisa Oreliehitus.
Kogudus ja Pärnu linn võtsid nõuks ehitada Eliisabeti kirikusse lisaks olemasolevale peaorelile veel teine orel, et laiendada kiriku ning linna orelimuusikaalast ampluaad. Teise oreli ehitamise vajadus oli tingitud soovist luua võimalus erinevate suurvormide ettekandeks koori, orkestri ja oreliga. Valminud oreli I manuaalis on 12, II manuaalis 13 iseseisvat registrit ja pedaalis 4 registrit. Seega kokku on orelis 29 kõlavärvi ehk registrit, millele lisanduvad transmissiooniregistrid, mis teeb kokku 32 registrit. Oreli mängutraktuur mängupuldis on mehaaniline. Elektriline on aga oreli registritraktuur, see annab võimaluse lisada praktiliselt piiramatus koguses kombinatsioone.
Kunstnik Rait Prääts on iseloomustanud oma tööd nii: „Ülesanne tundus seda intrigeerivam, et tulevase oreli asukoha keskel asetseb roosaken, mis vajas vitraaži. Minu nägemuses moodustasid orel ja vitraaž visuaalse terviku ning töötasin mõlemaga samaaegselt. Esitasin endale hulga küsimusi: kuivõrd peab ajaloolises hoones arvestama olemasolevaga? Millal ajaloolise keskkonna domineeriv arvestamine hakkab mõjuma pseudoajaloona? Kui kaugele võib tänapäevase esteetikaga minna, et sünniks süntees?
Oreli eskiis arvestab mõnes mõttes vana orelit: modernistlik tsentraalne viledeväli ümber roosakna, mis toetub metallkonstruktsioonile.
Vitraaž on valmistatud sulatustehnikas: erinevad värvilised klaasid on kokku sulatatud tervikuks, tinalinti on kasutatud minimaalselt.“
2010. aastal Pärnu Eliisabeti kirikusse valminud uue oreli lugu kinnitab, et ei ole olemas midagi, millega inimesed toime ei tule, kui nad tõsiselt asja kätte võtavad, sest unistamises on tarkus, mis Jumala abiga teoks saab.
Jaanus Torrim,
Pärnu koguduse diakon ja organist-helilooja