Kutsume Buxtehude orelimuusika meistrikursusele
/ Autor: Eesti Kirik / Rubriik: Elu ja Inimesed / Number: 7. juuni 2006 Nr 26 /
14.–16. juunini toimub Tallinna Jaani kiriku uuel kooriorelil Dietrich Buxtehude orelimuusikast meistrikursus, mille korraldab Usuteaduse Instituudi kirikumuusika osakond. Kursuse viib läbi Ansgar Schlei Hannoverist.
Ansgar Schlei on lõpetanud Hannoveri muusikakõrgkooli A-kategooria kirikumuusiku diplomiga. Ta on töötanud kirikumuusikuna Hannoveri ja Bad Münsteri kirikutes ja alates 2005. aastast töötab Weseli toomkirikus. Ansgar Schlei on Hannoveri piiskopkonna kirikumuuusikaliidu asepresident.
Kas Buxtehude muusikal on olnud teie muusikuteel eriline koht?
Ansgar Schlei: Dietrich Buxtehude kuulub 17. sajandi tähtsamate heliloojate hulka. Tema muusika on oluliselt mõjutanud barokiajastu Põhja-Saksa orelimuusikat. Ka Bachi suurtes oreliteostes on selgelt näha Buxtehude suur mõju.
Võiks isegi öelda, et Bachi muusika paljud motiivid on mõnikord hämmastavalt lähedased Buxtehude muusikale, kuid Bach on neid siiski omas stiilis täiuslikkuseni edasi arendanud.
Barokiajastu orelitel hakkavad Buxtehude mõnikord väga lihtsate vahenditega komponeeritud heliteosed erakordselt hästi kõlama. Samas nõuab mõne teose lihtsus organistidelt selle muusika väga mõõdukat ja ajastutruud interpreteerimist.
Kas olete Buxtehude elu ja loomingut põhjalikumalt uurinud ja kas teie kontsertidel kõlab tihti tema muusika?
Põhjalikku muusikateaduslikku uuringut ei ole ma teinud. Pühendun muusikale peaaegu alati läbi interpreteerimise. Eelmisel aastal esitasin kõik Buxtehude oreliteosed, koondatuna 9osalisse tsüklisse. Järgmisel aastal, Buxtehude 300. surma-aastal, esitan selle tsükli veelkord koos tema tähtsamate kooriteostega.
Õppisite kirikumuusikat ja orelit Hannoveri teatri- ja muusikaakadeemias. On teil erilisi momente või õpetajaid, keda võiksite esile tuua oma õpinguajast?
Nautisin väga õpinguaega Hannoveris. Minu oreliõpetaja oli Cornelius Scneider-Pungs. Hiljem õppisin prof Peretti juures, kes andis mulle olulisimad impulsid vanamuusika esitamiseks ja ajaloolise interpretatsiooni tundmaõppimiseks.
Paljud ajalooliselt väärtuslikud Põhja-Saksa barokkorelid asuvad Hannoveri lähedal, seetõttu oli mul võimalik nende orelitega õpinguajal põhjalikult tutvuda ja omandada kogemusi barokkmuusika ajastutruuks esitamiseks.
Olete Hannoveri Kirikumuusikaliidu asepresident. Kas teie töö on väga vastutusrikas?
Meie kirikumuusikaliit esindab kirikumuusikute huve Hannoveri maakonnas. Liidu struktuur on küll ametkondlik, kuid meie mõju tähtsate otsuste langetamisel on piiratud. Siiski on väga tähtis, et ajal, kui kirikutes on rahaline olukord keerulisemaks muutunud, väljendaksime oma selgeid seisukohti.
Liidu liikmetele anname ka erialast nõu, pakume kirikumuusikapäevadel temaatilisi täienduskoolitusi ja ettekandeid. Ikka ja jälle jõuavad meieni küsimused, mis on seotud tööõiguslike probleemidega. Just nende küsimuste osas olen mina meie liidus vastutaja. See on väga huvitav töö ja mulle meeldib seda teha. Just kirikumuusika «tööpõllul» on minu jaoks väga tähtis leida kontakt kõikide oma piirkonna kolleegidega, kuna kogudustes on nad tihti nende probleemidega üksi jäetud.
Eestimaaga on meil praegu aktiivsed kontaktid ja seetõttu on võimalik läbi viia ka Buxtehude meistrikursust. See on mulle väga huvipakkuv ja ma rõõmustan juba ette võimaluse üle sõita Tallinnasse, kohtuda kirikumuusikutega ja üheskoos Buxtehude oreliloomingusse süveneda.
* * *
UI kirikumuusika osakond rõõmustab, et juba teist korda sellel õppeaastal on meil võimalus pakkuda täiendkoolitust külalisorganistilt Saksamaalt. Nagu märtsikuuski toimunud Martin Zingerlingi poolt juhendatud improvisatsioonikursuse puhul, on ka seekordse kursuse rahaline toetaja Hannoveri Kirikumuusikaliit.
Kutsume organiste julgesti kursusest osa võtma, see on osavõtjatele ka erakordne võimalus tutvuda Tallinna Jaani kiriku uue, orelimeister Martin ter Haseborgi koorioreliga.
Küsitlesid
Tiia Tenno ja Kadri Ploompuu
UI kirikumuusika osakonnast