Üks kindel linn 2. osa
/ Autor: Ene Pilliroog / Rubriik: Järjejutt / Number: 3. oktoober 2012 Nr 38 /
2.
«Meie suurepärane giid Wittenbergis suutis edasi anda nii ajalooliste sündmuste suurust kui ka inimlikke nüansse, mis ajaloos saavad tihti tähtsa koha. Saime teada, et mõistel Ida- ja Lääne-Saksamaa on endiselt nii mineviku kui ka oleviku vorm ja et ka seal jäävad väikelinnad suurte arvel aasta-aastalt tühjemaks.
Fantastilise elamuse pakkus laulurahvale Hannoveri külalisorganist Uwe Rehling, kes jumalateenistuse sees mängis paremas käes olevat trompetit ja pedaali ning vasaku käega orelit,» rääkis Piret Aidulo.
Kaarli kontsertkoori kroonik Risto Pomerants: «Reis Saksamaale oli üle hulga aja koori suurem ettevõtmine. Kindlasti liitis see liikmeid rohkem ühte ning andis kogu kevadhooajal, mis oli samuti esinemisterohke, eesmärgi, mille nimel pingutada. Õnneks pidas Saksamaal kooriliikmete tervis kenasti vastu, kogunemiskohtades oldi õigeaegselt ning lennukid ja rongid ei hilinenud.
Peame olema tänulikud meie toetajatele ja ka kooriliikmete peredele, et see reis teoks sai. Kindlasti andis kogetu lauljaile juurde uusi teadmisi mitte ainult muusika vallast. Väga huvitavad olid Lutheri maja väljapanekud, tema originaalkäsikirjad, esimesed piiblitõlked saksa keelde, samuti väljaanded tema koraaliviisidega, mida Eestiski kasutatakse.
Omaette elamuseks kujunes jumalateenistus, kus kogudus – kirikutäis rahvast – väga julgelt ja häälekalt kaasa teenis ning kõva häälega koraale laulis. Kuigi eestlasi loetakse laulurahvaks, on meil selles osas veel pikk maa areneda. Ka teised kirikuüritused (sh kontserdid, millel osalesime) olid rahvarohked, kuigi elanikke on selles linnas vaevalt 50 000.»
Möödunud hooajast
Piret Aidulo töötas möödunud hooajal Kaarli koguduse kontsertkoori peadirigentide vahetusest tingituna üksi, hoides proove tehes ja uusi esinemisvõimalusi otsides suurepäraselt üleval koori vaimsust ja muusikalist arengut. Uurisin, mida on see tööaasta, mil koormus kasvas meeletult, talle tähendanud.
Piret Aidulo: «Mulle on see aasta olnud töörohke ja huvitav. Tõepoolest kasvas koormus järsult ja niisamuti vastutus. Dirigentide vahetus on ikkagi keeruline aeg. Lauljad on eelmisse dirigenti kiindunud, välja on kujunenud omad harjumused ja kuigi ma olen koori juures olnud kaua aega, on selline omaettejäämine uus olukord kõigile.
Üleminekuperiood oli septembris, kui Mikk Üleoja käis meiega veel kontserdireisil Soomes, kus laulsime sõpruskoguduses Forssas. Oma kavade koostamisel lähtusin peamisest: sobiv repertuaar koguduse jumalateenistustele ning Saksamaa reisi kava. Võtsime osa ka praostkonna üritustest ning Suure-Jaani vaimulikust laulupäevast ja andsime veel mitmeid kontserte. Seega oli hooaeg aktiivne ja lauljad hoolimata oma pingelisest töögraafikust motiveeritud.
Mina jäin selle aastaga küll igati rahule, sest sain proovile panna oma võimeid uues olukorras ning arvan, et suutsin koori taset hoida ja edendada. Selliste pikkade kontserdimatkade korraldamine ja ettevalmistamine on ühelt poolt raske, kuid teisalt motiveeriv. Arvan, et ka minu suhted kooriga jõudsin täiesti uuele tasandile – palju soojemale.»
Risto Pomerants lisas, et viimane hooaeg oli koorile huvitav eeskätt seetõttu, et lauldi mitmekülgset repertuaari ja oli rohkesti esinemisvõimalusi – väljundid on lauljaile väga tähtsad. Proovide õhkkond paranes aga kindlasti Piret Aidulo kannatlikkuse ja peenetundelise huumori tõttu. Saksamaa reis muutis lauljad ja dirigendi veelgi lähedasemaks. Risto Pomerants kutsub nooti tundvaid laulusõpru Kaarli koguduse kontsertkooriga ühinema, sest algavalgi hooajal on ees ootamas mitmeid põnevaid projekte.
Tegusa ja mitmekülgse muusikuna suures muusikas teenides tuleb kogu aeg olla valmis uuteks väljakutseteks. 14. augustil lendas Piret Aidulo organistina Luzerni festivalile, et koos dirigent Andres Mustoneni, sopran Raminta Vaicekausaitē, tenor Mati Turi, bariton Vytautas Juozapaitise, bass Gennadi Bezzubenkovi, segakooriga Latvija ja Šveitsi muusikakõrgkoolide noorte filharmooniaorkestriga ette kanda festivali resideeriva helilooja Sofia Gubaidulina (snd 1931) vokaal-sümfoonilised suurvormid «Johannes-Passion» ja «Johannes-Ostern».
Mõlemaid teoseid on esitatud ka Eestis, aga mitte tervikuna ühel kontserdil, nagu oli kavas Luzernis
(Lõpp.)
Ene Pilliroog