Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Palverändurina pühal maal, 4 osa

/ Autor: / Rubriik: Järjejutt / Number:  /

Kaks nädalat kestnud Püha Maa reisi esimese pühapäeva õhtuks jõudsime piki Jordani vasakkallast sõites kaheteistkümneliikmelise reisigrupi ja kahe autoga järgmisesse peatuspaika Galilea järve põhjakaldal.
Masadast alanud teel lõunast põhja, mis viis mööda Jeeriko, Beit She’ani ja Tiberia linnast, nägime sageli Iisraeli armee valveposte, mille läbimiseks piisas vaid sõbralikust tervitusest.
Tel el-Oreme ehk väikese tammi künka ja Geneetsareti (Galilea) järve vahele jääv Tabgha hospiits sai reisirühma uueks peatuspaigaks. Järve põhjapoolne tasandik on üks maailma liigirikkamaid taime ja puuviljade levialasid. Selle paradiisisarnase maastiku igal ruutkilomeetril on astunud Naatsaretis üles kasvanud Jeesuse jalg.
Võib koguni väita, et Geneetsareti järv ja selle kaldal olev Jeesuse uus elukoht Kapernauma linn on jumalariigi jutluse geograafiliseks keskpunktiks.
Mäejutluse mägi ja õndsakskiitmiste kirik
Uue päeva esimeseks peatuspaigaks sai Mäejutluse ehk õndsakskiitmiste mägi. Vähestes kohtades Galileas on mälestus Jeesusest säilinud nii elavana kui vana Kapernauma linna lähedal järve kaldal. See paik on kristliku maailma üks armastatumaid palverännakute sihtpunkte.
Selles kohas tabab pika tee läbinud inimest korraga palju tundeid, mida on tabavalt juba kirjeldanud üks 13. sajandi frientslane: «Ja seal me laulsime evangeeliumi ja jutlustasime, ja siis istusime rohule ja sõime rõõmu ja rõõmupisaratega.» Tänapäeval kõrgub õndsakskiitmiste mäel 1938. aastal frantsiskaanide ehitatud kirik, mille igale seinale on kirjutatud üks õndsakskiitmine. Ümber kiriku olevas iluaias on hulgaliselt vaikseid varjualuseid kohti, kus üksikud rändurid või terved rühmad võivad vaikselt mõtiskleda.
Jeesuse linn
Luuka evangeeliumist võime lugeda: «Kui Jeesus oli lõpetanud kõik oma kõned teda kuulavale rahvale, tuli ta Kapernauma» (Lk 7:1). Üheski teises linnas ei jutlustanud Jeesus rohkem kui Kapernaumas ega teinud rohkem tunnustähti. Kapernauma sünagoogis ravis ta terveks kurjast vaimust vaevatu ja kuivanud käega mehe.
Seal pidas ta oma suure kõne eluleivast ja päästis surmast 12aastase tüdruku. Esimene evangeelium nimetab Kapernauma Jeesuse «kodulinnaks» ja kolmas evangeelium märgib erilise rõhuga, et siin oli Jeesuse «kodu».
Selles veidi Pirita kloostri vanade varemetega sarnanevas vanas linnas leidis Peetrus endale abikaasa ja omas seeläbi samuti kodu. Siimona ja Andrease majas tervendas Jeesus Peetruse ämma kõrgest palavikust. Peetruse kunagise maja kohale on tänaseks ehitatud omapärane ettevaatlikult paari sambaga varemetele toetuv tänapäeva muuseumi laadne hoone.
Selle iidse linna sünagoogis pidas meie rühm vaatamata 35kraadisele kuumusele palvuse, enne kui plaanisime lähemalt tutvuda lähedalasuva Jordani pargiga.
Jordani park ja Taaveti naise linn
Iisraeli tuntuima jõe nimeline park on rajatud Golani kõrgendikult algava ja Galilea järve põhjast suubuva Jordani jõe suudmealale. Juudid on üle maailma sellesse parki istutanud puid, mis pakuvad varju puhkepäevadel sinna kogunenud piknikulistele.
Jõgi ise meenutab pargi põhjapoolses osas kuival perioodil pigem suuremat magistraalkraavi muutudes aga kilomeetri pärast kiirevooluliseks ja ligikaudu kaheksa meetri laiuseks jõeks. Ligikaudu meie Kadrioru pargi suurune ala oli siiski piisav selleks, et meie reisirühmale pakkuda gruppides orienteerumise rõõmu.
Esimene rühm otsustas võtta ette Jordanis omaaegse Süüria väepealiku Naamani kombel enda seitse korda vettekastmise (2Kn 5:14) ja teine osa avastas mäkke tõusva tee, mille mõlemat perve ääristavale aiale oli kirjutatud «miiniväli».
Liitunud viimasena mainitud rühmaga, avastasime seda ohtlikku rada pidi mäkke tõustes, et oleme sattunud Betsaida iidsete linnavaremete juurde. Betsaida ehk tõlkes Kalamaja asub omaaegse loodusliku järvelaguuni vahetus läheduses.
Betsaidast peaks pärinema kuningas Taaveti naine ja Saalomoni ema Batseba. Evangelistide järgi pärinesid Betsaidast kolm Jeesuse jüngrit: vennad Siimon ja Andreas ning Filippus. Ilmselt oli siin ka suurteks kalapüügiettevõtjateks nimetatud Sebedeuse poegade Jaakobuse ja Johannese eluase.
Erinevalt nii mõnestki teisest vana ajalooga linnast ei ole Kapernaumast ega Batsaidast täna järel rohkem kui varemed. Tahmatult tuletab see meelde Jeesuse öeldud ränki sõnu nende asulate kohta: «Kui Tüüroses ja Siidonis oleksid sündinud need vägevad teod, mis teie juures on aset leidnud, küll nad oleksid ammugi kotiriides ja tuhas meelt parandanud. Ometi ma ütlen teile, et neil on kohtupäeval hõlpsam põli kui teil!» (Mt 11:21–22).
Ristimiskoht Betaanias?
Liikudes edasi meie palverännakutee järgmisesse peatuspaika, tuleb meil aja telgjoonel liikuda tagasi Jeesuse tegevuse algusperioodi. Jordani-äärne Betaania, mis on seotud Ristija Johannese tegevusega, oli viimase poolt välja valitud koolmekoht, mille kaudu läksid iisraellased valmistudes vallutama tõotatud maad.
Prohvet Malakia järgi oli see seotud ka prohvet Eelijaga. Ristija Johannes kannab Eelijaga sarnaselt kaamelikarvadest riietust ja nahkvööd olles nii muistse prohveti töö jätkaja (Lk 1:17). Jeesuse ristimisega seoses on selle koha lähedale ehitatud mitu kirikut ja Johannese klooster, mis on hoidnud alles selle sündmuse mälestust. Kirikud ise on aegade jooksul hävinenud.
Seda, kus Ristija Johannese Betaania täpselt oli, me enam kindlaks teha ei saa. Pärimuse vanemad tunnistused ja kirikute varemed osutavad selgelt kohale nimega Wadi el-Charrari. Õigele kohale pääsemiseks tuleks Surnumere vasakkaldal põhja suunas kulgevast teest keerata Jeeriko teeristist vasakule Jordani suunas.
Tänapäeval näidatakse ja kasutatakse ristimiskohana üle saja kilomeetri põhja pool olevat Galilea järve lõunakalda lähedast jõekääru, kuhu on ristimise tarbeks ehitatud vastavad kaldteed. Koha valik saab selgemaks siis, kui vaatame Iisraeli kaarti.
Kui algne Jeesuse ristimiskoht jäi pigem Surnumere põhjakaldal oleva Jeeriko linna kohale, siis teeb mööda jõge kulgev Iisraeli – Jordaania piir rohke palverändurite vastuvõtmise ebaturvaliseks. Koht, mida ka täna väga paljud kristlased oma ristimiskohaks võivad pidada, asub selles kohas aga tervenisti Iisraeli riigi territooriumil.
(Järgneb)

Anti Toplaan