Jeesus – ettevõtte tegevjuht, 2
/ Autor: Alar Kilp / Rubriik: Järjejutt / Number: 22. märts 2006 Nr 12 /
Täiuslik täisteenindus
Ameerika pastorid-ettevõtjad püüavad jõuda «täiusliku täisteeninduseni» ning seejuures ei piirduta vaid pühapäevaste jutluste ja traditsionaalse piiblisalmide lahtiseletamisega. Nad hoiavad kirikuhooneid lahti seitse päeva nädalas, koidust videvikuni, ning pakuvad tõeliselt kõikehõlmavat teenustepaketti.
Mõnes suurkirikus on seetõttu isegi apteegid, pangad ja koolimajad. Nõustamis- ja juhtimisgrupid pole enam kellelegi uudiseks. Nagu ka lastele mõeldud teenused.
Houstoni Teises Baptistikirikus on hiiglaslik jalgpalliväljak. Phoenixi nelipühi kirikus on suur meditsiinivarustuse laenutamiskeskus. World Changers Ministry pakub Georgia osariigis inimestele abi maksude deklareerimisel ja kodu ostmisel (kirikul on isegi kinnisvara- ja hüpoteegimaaklerite võrgustik).
Lakewoodi kirikus Houstonis on üks pühapäevastest jumalateenistustest hispaaniakeelne. Carsoni Oru Kristlikus Keskuses, mille motoks on «Sõbrad aitavad sõpradel järgida Kristust», jutlustatakse, kuidas alistada laiskuse, viha, mure, kiusatuse ja üksilduse «Koljateid». Kirik pakub isegi võitluskunstide kursuseid pealkirjaga «Kristliku sõdalase tee».
Rõhuasetus klienditeenindusele toob kaasa etteaimatava tulemuse – koguduse kasvu. Megakirikutele spetsialiseerunud nõustaja John Vaughan väidab, et aasta 2005 oli suureks pöördepunktiks. Just eelmisel aastal ületas esimest korda esimene Ameerika kogudus 30 000 iganädalase külastaja piiri (rekordi saavutas Lakewoodi kirik, mis oli selleks otstarbeks ehitanud ka suurema kogudusehoone). Eelmisel aastal ületas megakirikuteks peetavate kirikute arv esmakordselt ka ühe tuhande piiri (megakirikuks peetakse tavaliselt kogudust, mille teenistusi külastab 2000 või rohkem inimest). Willow Creeki koguduses on praegu 7200 mugavat (mitte puidust!) istet. Ameerika Ühendriikide kõige kiiremini kasvav kirik Without Walls (tõlkes ‘ilma seinteta’) kirik Floridas kasvas ainuüksi eelmisel aastal 4330 uue liikme võrra.
Kogudusekasvu eelised
Selline kiire kasv toob kaasa mitmeid eeliseid. Kõige ilmsemaks on tekkiv võimalus pakkuda külastajatele erilisi meelelahutusi. Näiteks kutsub Willow Creeki kirik regulaarselt kogudust külastama kuulsusi, Lakewoodi kirikul on 500-liikmeline koor. Westlinki kristlik kirik ehitas kirikuesisele platsile ekstreemspordi rajad, kus noored rulasõitjad hüppavad üle tule ning sümboliseerivad sel moel kristlikku lunastust.
Koguduste kiire kasvuga kaasnevad kasvavad sularahalaekumised ja suurettevõtetest tulenevad tulud võimaldavad pastoritel võtta oma sõnumi edastamiseks kasutusele uusi ja moodsaid kanaleid. Nii on Lakewoodi pastor Joel Osteenil teleteenistus, mis jõuab 7 miljoni inimeseni kogu maailmas ning tema raamatut «Your Best Life Now» (Sinu parim elu kohe praegu) müüakse miljoneid. Rick Warreni raamatut «Eesmärgist juhitud elu» on müüdud rohkem kui 25 miljonit eksemplari ning see on toonud kaasa ka suured jätkukursused raamatute, helikassettide, CD-de, kursuste ja laulude näol.
Kõige edukamad kirikud kasutavad oskuslikult ära tehnika viimast sõna. Willow Creeki kirikus tegutseb neli videotöötluse keskust. World Changers Ministries on suure muusikastuudio ja -tööstuse omanik. Sellistes tehnikale pühendunud kirikutes ei pea jumalateenistustele tulijad muretsema, et nad ei leia lauluraamatust õiget lehekülge üles või et nad kirikus külmetavad. Arvutid näitavad laulusõnu suurtele ekraanidele ja temperatuuri vähimatki kõikumist kontrollib tehnika.
Kiire kasvu varjuküljed
Kuid koguduse kiire kasv toob kaasa ka probleeme – probleeme, mis sunnivad kirikuid lõpuks muutuma veelgi enam sõltuma juhtimistehnikatest ning muutuma aina rohkem ettevõtete sarnaseks. Kõige ilmsemaks väljakutseks on toimetulek suurusega. Ilma süsteemse lähenemiseta ei ole võimalik toime tulla organisatsiooniga, mille aastane tulu on üle 700 miljoni krooni (nagu Lakewoodi kirikul aastal 2004) või kirikuga, millel on 450 palgalist töötegijat (nagu Willow Creekis). Sellised suurorganisatsioonid vajavad kindlat juhtimisstruktuuri koos oma personali- ja rahandusosakonnaga. Nad peavad mõtlema ka suhetele usulise juhtkonna ja majanduslike juhtide vahel.
Teine probleem on aga varjatum – kuidas suhelda otse üksikute koguduseliikmetega, kui kirik on võtnud juba staadioni mõõtmed? Mõned megakirikud kogevad liikmete väljavoolu, sest inimesed soovivad kuuluda lähedasematel suhetel põhinevatesse organisatsioonidesse. Paljud megajutlustajad tunnevad muret, et nad toodavad kristlasi, kes peavad religiooni vaid üheks suureks vaatemänguks. Nii on nad hakanud kasutama tehnikaid, mis võimaldavad kirikutel olla samaaegselt nii suured kui ka väikesed.
(Järgneb).
Refereerinud ja tõlkinud Alar Kilp
Allikas: «Jesus, CEO», Economist, 12/24/2005, lk 41–44.