Jüngriks saamise ja olemise otsingul
/ Autor: Randar Tasmuth / Rubriik: Arvamus / Number: 28. oktoober 2020 Nr 42 /
Jeesuse jüngriks olemine on ristiinimese jaoks aegumatu tähtsusega. Jeesus kutsus õpilased oma kuulutuse kaastöölisteks ja aitas neil saada enda töö jätkajateks, seetõttu on meil vaja õpilaseks olemine ka enda jaoks korduvalt läbi mõelda. Jeesuse jüngrikoolitus viib mõtted jüngri karakteri kujundusele. Mis leidis jüngritega aset Jeesuse järgimise käigus? Mida me saame õppida?
Kutse saamine; valmisolek vastata kutsele ja isiklik otsustamine; kuidas lahendada enda jaoks Kutsujaga samastumise vajadus?; pidev õppimine; kutsujalt saadav lohutus kahtluste ja inimlike salgamiste korral; kas võib leida jüngri mudelkaraktereid või mitte? Need märksõnad ja küsimused on isikliku läbimõtlemise jaoks lootuses, et see väljavõte konverentsil arutatust aitab misjoniülesande mõistmisele kaasa.
Kui Jumal kutsus Aabra(ha)mi ja seejärel ühe rahva, Iisraeli, siis leidis aset uue loomuse sündimine. Kui Jeesus kutsus ellu ja rajas ühe rahva, ristirahva ehk Kristuse nime kandva rahva, ka siis toimus ühe uue loomuse sündimine. Selle kutsumise selgroo moodustabki jüngriks saamise ja olemise jätkuv protsess, milles me osaleme ja milles ka vastutust kanname.
Johannese kutsemeeleparanduse ristimisele eelnes Jeesuse kõnele Jumala kuningriigi ligitulemisest. Kaalul on inimeste patud ja nende tagajärjed ning võimalus saada pattude andestust. Meeleparandus rajab eelduse evangeeliumist osa saamiseks. Jeesus alustas Jumala kuningriigi evangeeliumi kuulutamisega (Mk 1:14–15) ning tema kogu inimest hõlmav hoolitsus sisaldas ka haigete tervendamist. Jüngrid said seda jälgida ja midagi ka õppida.
Jeesuse töös saame tinglikult eristada õpetamist ja kuulutust. Sünagoogides oli rõhk juba teadlikumate inimeste õpetamisel (kr didaskein) ning vabas õhus olles kuulutamisel (kr kerüssein). Kommunikatsioon puudutas sotsiaalselt ja kultuuriliselt erinevaid inimesi erineval viisil.
Jumala poolt ette nähtud inimeste tööle kutsumisel ilmnevad ajaloolised juured. Juba Mk 1:16–20 esitatud muster meenutab Eelijat, kes kutsus oma töö jätkajaks Eliisa, kes jättis veised ja jooksis Eelijale järele (1Kn 19:19–21). Jutustused jüngrite kutsumisest Jeesuse poolt võimaldavad järeldada, et jüngrid võivad osa saada nii prohvetitele sarnasest karismast kui ka nende saatusest. Karisma saamine võib olla meeldiv, saatusest tahaks nagu eemale hoida! Ent mõlemad on jüngri karakteri kujunemise jaoks olulised. Jüngriks olemine tähendab muudatust eluviisis ja ka harjumuspärase väärtussüsteemi vahetust.
Õpilaseks olemine tähendab õpetaja meelelaadi omandamist, see eeldab elamist õpetaja eeskuju mõjuvallas. Seetõttu võib ka otseselt tõlkida, et Jeesus tegi ehk valmistas kaksteist jüngrit. Jeesus õpetas esmalt kergemaid teemasid. Ent siiski, lugedes näeme, kuidas tasapisi võttis kuju ka arusaam, et jüngriks olemisega peab kaasnema valmidus kannatuseks.Niisiis, iga üksikisik ja ka kirik olgu valmis kannatama Jumala sõna ehtsa kuulutamise tagajärgede pärast.
Jeesus riskis, kui ta läkitas oma „valimi“ iseseisvale tööle, ent kahekaupa välja saatmises peitus hingehoidlik mudel igasuguse vaimuliku töö jaoks: töötegija vajab kaaskristlase toetust ja saab sellega arvestada. Õpetaja andis õpilastele pauna ja raha asemel kaasa kaks omadust: meelevalla ehk väe teha tööd ja rahuliku meelelaadi lahkuda sealt, kus neid vastu ei võeta.
Meie vajame neid omadusi, sest neist on meil alatasa puudus. Meenutame, kuidas 70 jüngri viimane sõna evangeeliumi hüljanud linnadele kutsus nende elanikke järele mõtlema – ometi teadke, et Jumala kuningriik on lähedal (Lk 10:11). Seega, vastutus on kuuljatel. Siiski, tüdimuse korral kinnitagu meid teadmine, et omakohuse täitnud jünger ei ole läbikukkuja.
Üks Jeesuse korraldatud vaheeksam oli jüngrite meelelaadi kontroll, mida ma nimetan kuulsuseprooviks. Kuidas mõjub kaaskonnale Jeesuse pidulik sissesõit Jeruusalemma (Mk 11:1–11)? Markus räägib rahva reaktsioonist, ent ei ava jüngrite sisemaailma. Kuidas kanda oma õpetajale langevat sära ilma püüdeta näidata seda enda omana? Samuti küsimus, kuidas ära seedida Inimese Poja tulemise arusaamatut perspektiivi Mk 13:26–27 valgel.
Jüngreid tabas kokkupõrge reaalsusega ja suurima katsumuse – kaotuse praktika – läbimine. See oli Jeesuse kannatusloos osalemine ja Messiaks usutu surma tõdemine. Ent evangeeliumide jutustuste lõpul avatakse lugejale Jeesuse surnuist üles äratamisele järgnenud ilmumised. Sellest üllatusrõõmust sai algkoguduse vanimate usutunnistuslike vormelite aines, teoloogia ja kuulutuse praktika. Meil on vaja ikka ja jälle läbi mõelda oma seesmised hoiakud, et lasta muuta oma kõrget meelevalda püüdlev meelelaad Kristuse eeskujul teenimisele suunatud meelelaadi sarnaseks.
Artikli aluseks on 22. oktoobril usuteaduse instituudis toimunud konverentsil „Evangeelium ja isiku kujunemine. Jünger ja misjon Uue Testamendi valgusel“ peetud ettekanne.
Randar Tasmuth,
EELK UI Uue Testamendi professor