Suukorv ja sõnavabadus
/ Autor: Veiko Vihuri / Rubriik: Arvamus / Number: 14. oktoober 2020 Nr 39 /
Luterlastena oleme küllap hästi tuttavad katekismuse õpetusega: „Meie peame Jumalat kartma ja armastama, et me oma ligimese peale ei tunnista valet, teda ei reeda, keelt ei peksa ega tõsta tema peale laimujutte, vaid et me teda vabandame, räägime temast head ja kääname kõik asjad hea poole.“
Paraku elame tänapäeval ühiskonnas, kus kristluse mõju on tagasihoidlik ning kahjuks tuleb pahatihti ette nii verbaalset kui füüsilist vägivalda. Kas niinimetatud vihakõne, s.t kellegi verbaalse ründamise karistatavaks muutmine aitaks probleemi lahendada? Seda nõuab Eestilt Euroopa Liit.
Kriminoloogia emeriitprofessor Jüri Saar selgitab, et vihakõne kriminaliseerimine kannab kahte eesmärki: esiteks avaliku rahu kaitse ja teiseks teatavate gruppide kaitse. „Kui mõnda inimest on jumal varustanud suuvärgiga, mida inimene ise ei suuda või ei taha kontrollida, tekitab tema sõnakasutus ühiskonnas asjatult palju pingeid ja pahandust,“ märgib professor Saar, ja paljud inimesed ilmselt noogutavad kaasa: jah, sõimlejaid ja räuskajaid tuleks küll korrale kutsuda.
Tegelikult näebki kehtiv seadus ette karistuse avaliku vaenuõhutamise eest, lisades samas olulise klausli: „kui sellega on põhjustatud oht isiku elule, tervisele või varale“. Vihakõne kriminaliseerimise all aga peetakse silmas seaduse karmistamist nii, et karistatavaks muutuks „vaenu õhutamine“ või „diskrimineerimine“ palju üldisemas mõttes – otseselt ilma ohtu põhjustamata.
Ja nüüd peaksid kristlased olema eriti tähelepanelikud. Mõne lääneriigi kogemus näitab, et asja mõte on maailmavaatelise eriarvamuse mahasurumine kriminaalõiguslike vahenditega. Vihakõne (inglise k hate speech) kontseptsioon annab väliselt õilsa ettekäände (vähemuste kaitse) niisuguste mõtteavalduste mahasurumiseks, mis ei ole kooskõlas valitseva ilmalik-liberaalse ideoloogiaga.
Näiteks – kuna valdav osa kristlasi peab kinni Piibli õpetusest, et homoseksuaalsed suhted on patt, võidakse minna vastuollu näiliselt inimõiguste sildi all peale surutava liberaalse arusaamaga. Või kui keegi väidab, et abielu on ainult mehe ja naise liit, võib seda „inimõiguste“ valguses pidada vähemuste diskrimineerimiseks.
Mitte juhuslikult ei osuta professor Saar sellele, mida ta nimetab Piibli homofoobseks tõlgendamiseks – justkui oleks Piibli sõnum tegelikult midagi muud, kui kirik seda õpetab. Ka pole Saare sõnutsi küsimus „niivõrd selles, kas kellegi sõnaline ähvardamine on seostatav reaalselt teostuda võiva ohuga, vaid probleemiks on mingeid inimgruppe vaenava üldise atmosfääri loomine ja levitamine“. Kui kõne all pole enam õigustamatult agressiivne käitumine, vaid mingi ebamäärane „üldise atmosfääri loomine“, ei või keegi enam kindel olla, mida tohib öelda. Tekib hirmuõhkkond.
Ehmatava näite võib tuua põhjanaabrite juurest. Nimelt uuritakse Soomes juba rohkem kui aasta kristlasest poliitiku, äärmiselt meeldiva ja tasakaaluka inimese Päivi Räsäneni väljaütlemisi seoses Piibli õpetusega abielust ja homosuhetest. Räsänen on käinud juba kolm korda mitmeid tunde kestnud ülekuulamisel. Millises kuriteos Räsäneni kahtlustatakse?
Politsei uurib, kas ta pole Piiblit tsiteerides või kristlikku arusaama esile tuues õhutanud vaenu mõne vähemusrühma vastu. Niisiis ei ole enam küsimus kellegi ähvardamises või vaenulike avalduste tegemises, vaid lihtsalt Piibli sõnumile viitamises. Räsäneniga toimuv meenutab pigemini Franz Kafka teost „Protsess“ ja mitte demokraatlikku ühiskonda. Mulle tundub, et Räsänenist soovitakse teha hoiatav näide, et keegi ei julgeks enam avalikult Piibli õpetust esile tuua.
Teine näide. Tänavu suvel võis uudistest lugeda, et Šotimaal on kavas ühtlustada ja laiendada vihakuritegusid käsitlevaid õigusnorme. Šoti katoliku piiskopid hoiatasid, et „ässitava materjali“ omamise keeldu võib vabalt laiendada näiteks Piiblile, katekismusele või kiriku dokumentidele. Piiskopid rõhutasid, et tsensuuri kehtestamise asemel tuleb aktsepteerida erinevaid ühiskonnas esinevaid vaateid ja võimaldada lugupidavat arutelu.
Niinimetatud vihakõne kriminaliseerimise esimesed ohvrid on kristlased, vähemasti Piiblit tõsiselt võtvad usklikud. Just nende suud tahetakse alatiseks sulgeda, sest liberaalne režiim ei või taluda Jumala sõna. Me oleme praegu tunnistajaks vabaduse ja demokraatia kokkuvarisemisele lääneriikides.
Selle põhjuseks on liberaalne demokraatia – sallimatu ideoloogiline režiim, mis on kurjuselt võrreldav nõukogude korraga. Me peame väga tähelepanelikult jälgima, millised poliitilised jõud Eestis vihakõne kriminaliseerimist taotlevad. Ja teadvustama, et nad tahavad sellega rünnata kirikut ja vaigistada kristlasi.
Veiko Vihuri,
teoloogiadoktor