Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Toimetuse postist

/ Autor: / Rubriik: Uudised /

Vabamüürlased on mittekristlik usund 

Vaimulike konverentsilt koju jõudnud, vapustas mind Eesti Kiriku vaheleht, mis oli selge vabamüürluse reklaam. Mulle meeldis küll kuu aega tagasi ilmunud poliitiline vaheleht «Rahvuslik Koguja». Ajakirjandusväljaannete koostöö rõõmustab nii lugejaid kui ka kirjutajaid, kuid seda vahelehte pean ma vaimulikult sobimatuks.

On veidi raske uskuda, et otsustajad ei tea, mis on vabamüürlus. Ma ei ole vandenõuteooriate uskuja. Ei ole ilus salatseda ligimese ees, rääkida, et keegi on valitsemas maailma ja teavet valitsejate tegude kohta, et ainult mina tean, kuidas asjad tegelikult on, sest valitsejad on kõik varjanud. Siiski tean ma, et vabamüürlased on omaette usund, müsteeriumiusundi laadis, taoline, mida religioonisotsioloogias nimetatakse «kultuseks». Välise organisatsioonita rühm oma praktikatega. «Kultus» määratleb seda paremini kui näiteks «religioon, uskkond, denominatsioon».

Üks Soome misjonär rääkis mulle, et tema kodukoguduses on vaimulik tegevus, mis on suunatud usuelu süvendamisele, pärsitud, kuna õpetaja on vabamüürlane. Ta lubab üksnes ametlikku kirikutööd. Inimeste usulised otsingud ei ole teretulnud, nendeks pole aega, nendeks pole kogudusel kasutada ruume. Üks minu tuttav Ameerikast rääkis, et üks tema sõber läks vabamüürlastega tutvuma. Olnud juba loožis sees, tundis ta, et ta ei taha sinna jääda. Talle tehti selgeks, et loožist lahkuja viib saladused kaasa, seetõttu on vennad sunnitud sellise inimese tapma. Mees kolis jälgede segamiseks teise osariiki.

Vabamüürlust on võimalik õigustada. Sel võib olla häid omadusi. Ma ei oska hinnata vabamüürlaste teeneid kiriku ees, kuna vabamüürlaste nimed pole teada, seetõttu samuti nende koostöö EELKga. Küllap on nad teinud avaliku arvamuse mõjutamisel mõndagi, mis on kirikule soodus. Kuid kui me peame meeles, et vabamüürlaste organisatsiooni tekke ajal olid nad seotud esoteeriliste mõtetega, peame küsima, kas selle mõju on kadunud. Ka vabamüürlaste päritolu on puhas? Kas samast allikast võib tulla head ja halba vett? Kas vabamüürlus on kristlikustunud?

Vabamüürlaste organisatsioon on seotud salariitustega, mis on ju usulised. Mis usku need esindavad? Need riitused on astmete rohkuse järgi otsustades rikkalikuma sisuga kui kiriku selge, kõigile tuntud kuulutus. Kui kellelgi on vajadus nende keeruliste, kiriku omast erinevate riituste järele, on selge, et ta ei ole vaba nagu kristlane. Miski ajab inimest tegelema selle «täiendavaga». Mida kauem inimene selles on, seda enam pühendatakse teda vabamüürlaste uskumustesse.

Viies vabamüürlaste reklaami meie kirikut usaldanud ja Eesti Kiriku tellinud inimeste postkastidesse, võime teha inimeste eludele kahju. Kogudused tahavad siiski elada Kristuse risti all, lootes tema lunastusele ja uuendustööle, mitte millelegi täiendavale. Mina loodan ristimise, Jumala sõna ja armulaua peale.

Vallo Ehasalu