Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Selle märgi all sa võidad!

/ Autor: / Rubriik: Arvamus, Kolumn / Number:  /

Tahan jagada muljeid Leedus veedetud septembrikuu kolmest päevast. Juhtusin nägema Kaunase kesklinna kooli vahetundi. Õue jooksid rohelist koolivormi kandvad lapsed, kaasas kolm korvpalli. Ilma õpetajata võtsid lapsed kahe korvi alla vabaviskejoonele rivvi. Kes oli palli ära visanud, läks «lauda palli järele» ning seejärel rivi lõppu. Sellise korra saavutamine ilma välise sunduseta eeldab ühiskondlikke traditsioone, kuhu kuulub ka usk.
Vilniuse vanalinnas torkas silma, et kui kirikus viidi läbi laulatust, siis laulatati mitu paari korraga ning kui teenistus sai läbi, tuli järgmine. Järgmise kiriku juures olid juba uued pulmalised. Skeptik ütleks, et usk ei luba neil kasutada kondoome, mistõttu suguelu algus toob peagi kaasa nii lapse kui ka abielu.
Perekondlik surve ja usulis-ühiskondlik tava mitte elada koos ilma abielusidemeta ajendab ligi pooli noortest varakult abielluma, ütles giid. Ülejäänud saavad esimese kooselu kogemuse ilma abiellumata.
Usk on midagi rahvusliku, midagi suurt, mille üle leedulased on uhked. Kui monumendile, hoonele või ka kalmistule on pandud rist, siis ka see peab olema suur ja uhke, väljendamaks, et usk on rohkem kui eraasi, ristisümbol esindab kogu rahvust.
Šiauliai lähedal asuv Ristimägi rajati juba 19. sajandil venestamislaine vastu enda elud andnud leedulaste mälestuseks. Tookord oli mäel vaid mõnikümmend risti.
Nõukogude ajal aeti mägi kolmel korral buldooseritega maatasa. Väidetavalt olid aga juba järgmisel hommikul uued ristid taas paigas. Nüüd on seal riste kümneid tuhandeid ning mägi kasvab iga aastaga. Kui meil on kombeks oma nimi kas noaga pargipingi sisse või Taevaskoja seina peale jäädvustada, siis leedulased ostavad risti, panevad sellele oma nimed ning viivad Ristimäele.
Teise maailmasõja lõppedes nõudsid kommunistid Leedu katoliku kiriku preestritelt koostööd, kes ei soostunud, saadeti kas Siberisse või pandi vangi. Olen näinud ka pilte sellest, kuidas 1990ndate alguse Vilniuse lennujaama on toodud sajad kirstud Siberis surnud leedulaste säilmetega. Kusagilt lugesin statistikat, et Leedu iseseisvudes oli sealsest 700 preestrist vangis olnud 600.
Kaunase kesklinnas on väike mälestusmärk 19aastasele Romas Kalantale, kes tahtis saada preestriks, kuid kel selletõttu ei lubatud lõpetada keskkooli. Usuvabadust ja vaba Leedut nõudes pani ta end 1972. aasta kevadel Kaunase kesklinnas põlema, kaotas meelemärkuse ning suri 14 tundi hiljem põletushaavadesse.
Umbes 1690 aastat tagasi nägi Constantinus enne otsustavat lahingut Rooma keisri troonile konkureeriva Maxentiusega taevas risti ja selle all teksti: In hoc signo vinces – selle märgi all sa võidad.
Alar Kilp