Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Pea maha!

/ Autor: / Rubriik: Arvamus / Number:  /

Oli aeg, mil inimesed uskusid, et kogu loodus on hingestatud, puud, kivid, vesi, tuli jne on elusad. Näiteks kivi käest pidi luba küsima, kui taheti ta peale istuda. Kui kivi halvasti koheldi, siis võis ta kätte maksta. On lugusid, kus räägitakse, kuidas puud öösiti kogunevad nõupidamisele. Vett ja tuld koheldi aupaklikult. Tule solvamine võis lõppeda surmaga.
Nüüdsel ajal jagatakse maailmas olev elusaks ja elutuks. Linnainimene korraldab piknikke, gaasipliit on tarbeese, mitte elava tule kolle, puud raiutakse halgudeks ja loobitakse kaminasse või ahju. Isegi iseenda hingest ei hoolita. Praegusel sekulariseerumise ajajärgul on moes enda maksmapanek, edu ja majanduslik kasum.
On küll tekkinud Gaia teooria C teooria, et Maa on elusolend. Seda propageerib eriti inglane James Lovelock. Aga see pole ju midagi uut, on lihtsalt vana uskumuse elustamine. Vanad rahvad ju uskusid, et maaema juuksed on rohi, mis kasvab, ning meil räägiti maa hingamisest.
Igal elusolendil on oma saatus. Algab sünnist ja lõpeb surmaga. Kui muidugi lõpeb surmaga või algab sünniga … Kas teekond on ette määratud? Eesti muinasjuttudes kuulutatakse lapsele ette ta kunagist surma ja see surm saabub vääramatult nii, nagu oli ette kuulutatud. Ja ka praegu on saatuseusklikke. Kõik on ette määratud, midagi pole juhuslikku.
Uues Testamendis ütleb Jeesus jüngritele: teie juuksekarvadki on ära loetud! Jah, midagi pole väljaspool Jumalat. Jumala lastena oleme nagu röntgenist läbi valgustatud, midagi ei jää varjule. Oleks nagu kuskil mingi hiiglaslik arvuti, mis fikseerib kõik meie mõtted, teod, tunded, kavatsused … Jumala meelest ei lähe kaotsi ükski tema laps. Ja igast tühjast sõnast peame ka kord aru andma.
Ei ole ime siis, et Jeesus ei ülistanud ülivõimeid, vaid ütles, et peame rõõmustama selle üle, et meie nimed on kirjas taevas. Ja milline on meie saatus? Meid kas võetakse kord vastu või lükatakse tagasi. Ja seepärast on õige Credo’s «kes tuleb kohut mõistma meie ÜLE» asemel tõlkida «meie PEALE», see tähendab, et pea võetakse maha neil, kes teotavad Jumalat. Nii õpetas selle koha kohta katekismuses Uku Masing.
Jaan Tooming

Toimetuse kirjakast:
Aadress: Ülikooli 1, III k, 51003 Tartu
E-post: ek@eelk.ee