Juhime tähelepanu, et tegemist on vana postitusega, seoses millega võib esineda küljenduslikke nõrkusi.

Kriisade orelitöökojas peeti kontserti

/ Autor: / Rubriik: Uudised / Number:  /

Orelilgi on oma hingeelu ja kui pill käest hakkab minema, tuleb meister appi paluda. InternetMaikuu esimesel poolel tegi Hardo Kriisa oma orelitöökoja uksed lahti hulgale huvilistele – kuulata sai kontserti kolmel pillil.
Hardo Kriisa orelitöökoda, mis sel aastal 125. aastapäeva tähistab, on Rakveres oma ruume laiendanud. «Õigupoolest hoidsin ka ise varem madalamat profiili, aga kui nüüd on laiemad võimalused, siis – miks mitte inimesi ka siia kutsuda,» kõneles meister Eesti Kirikule. «Eks meid ole ka nüüd rohkem üles leitud, rakverelased tunnevad huvi ja siia tulevad inimesed ka ekskursioonide kaupa.»
Selgi korral tehti külastajaile väike ekskursioon ümbruskonnas ning seejärel tuldi tutvuma instrumentide hingeeluga ja kaunist muusikat kuulama. Kolmel harmooniumil mängis muusik, EMTA õppejõud ja Tallinna Nõmme Lunastaja koguduse organist Toomas Trass.
«Said siin jah mõned harmooniumid remonditud,» juhatab orelimeister meid pillide maailma, «niisugused kahe manuaali ja pedaaliga. 1830.–1930ndail ehitati taolisi pille palju, põhiliselt Saksamaal ja Prantsusmaal. Siis loodi ka hulgaliselt muusikat, mis just nende kõlavärvinguga sobis.»
Eesti toonaste olude kohta lisab Kriisa, et ajalooliselt olid esialgu koolis koduorelid ja hiljem tulidki harmooniumid. Siin tegid seda tööd mõnda aega Trükmann ja Holbrei, kuid põhiliselt toodi harmooniumid piiri tagant sisse.
«Noh, nüüd on inimesed neid leidnud ja kui käest hakkavad minema, tahetakse veel midagi päästa. Aga muidugi üsna kehv on see seis. Eks tulebki tutvustada inimestele nii toonast muusikat kui pille ja loodetavasti leiame selleks ikka ja jälle võimalust.» Selleks annab orelitöökoja juubeliaasta ka rohkelt võimalusi.
Mari Paenurm